بررسی میوفیبروبلاست های aSMA مثبت در استرومای کارسیوم سلول سنگفرشی، دیسپلازی و هیپرکراتوزیس دهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
استرومای تومورال نقش مهمی در رشد و پیشرفت نئوپلاسم های مختلف دارد. از اجزاء سلولی واکنش استروما میوفیبروبلاست ها هستند که در طی فرآیند کارسینوژنزیس در استروما نمایان می گردند. هدف مطالعه حاضر ارزیابی وجود میوفیبروبلاست ها در استرومای کارسینوم سلول سنگفرشی و مقایسه آن با دیپسلازی و هیپرکراتوزیس دهان به روش ایمونوهیتوشیمی بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی-توصیفی به تعداد 18 بلوک پارافینه کارسینوم سلول سنگفرشی، 18 نمونه دیسپلازی اپی تلیالی و 18 مورد هیپرکراتوزیس و 5 نمونه مخاط نرمال دهان (به عنوان شاهد) جهت نشانگر αSMA با روش ایمونوهیستوشیمی رنگ آمیزی شدند. تعداد میوفیبروبلاست های αSMA مثبت با بزرگنمایی 40 برابر در 100 سلول شمارش گردید و نتایج به صورت درصد سلول های رنگ پذیری شده مطرح و Score بندی شد. آزمون های آماری مورد استفاده کروسکال والیس، ANOVA و Chi-square test بود.
یافته ها
در کارسینوم سلول سنگفرشی دهان 8 مورد (++) Score 3 و 4 مورد Score 2 (+) داشتند و در دیسپلازی اپی تلیالی 1 مورد (++) Score 3 و 3 مورد Score 2 (+) داشتند. در هیپرکراتوزیس (+) 2 Score در 1 نمونه مشاهده شد. رنگ پذیری با αSMA فقط در سلول های آندوتلیال دیواره عروق خونی مخاط نرمال د هان نمایان بود. اختلاف آماری معنی داری در بیان میوفیبر و بلاست های aSMA مثبت بین کارسینوم سلول سنگفرشی و دیسپلازی اپی تلیالی و هیپرکراتوزیس دیده شد (000/0P=).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که افزایش تعداد (درصد) میوفیبروبلاست ها در طی فرآیند کارسینوژنزیس صورت می گیرد که به نوعی تاییدکننده نقش آن ها در خاصیت تهاجمی تومورال است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
321
لینک کوتاه:
magiran.com/p699346 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!