بررسی اثر رفلکسولوژی پا بر شدت درد مرحله اول و طول مدت لیبر

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مسایل مهمی که هنوز ذهن و خاطر زنان باردار را مشغول می سازد مساله درد زایمان است. با توجه به آمار بالای سزارین (به دلیل ترس از درد زایمان در جامعه)، بر ماست که در جهت افزایش زایمان طبیعی تلاش نماییم. هدف از این تحقیق، تعیین تاثیر رفلکسولوژی پا بر شدت درد زایمان و طول مدت لیبر است.
روش کار
این مطالعه مداخله ای از نوع کارآزمایی بالینی است که بر روی70 نفر (39 نفر گروه مداخله و 31 نفرکنترل) خانم باردار نخست زای مراجعه کننده به اتاق درد بیمارستان افضلی پور کرمان که در هفته 37 بارداری یا بیش تر بودند و دیلاتاسیون سرویکس آن ها 4-3 سانتی متر بود، انجام گرفت. بر اساس پرونده پزشکی مراجعین، آنان دارای هیچ بیماری نبوده و از نظر جسمانی کاملا سالم بودند. هم چنین از هیچ دارویی در طول زایمان استفاده نمی کردند. افراد گروه مداخله، به مدت 20 دقیقه (هر پا 10 دقیقه) در فاز فعال زایمان (acceleration) در زمان انقباضات رحمی تحت روش رفلکسولوژی قرار گرفتند. در افراد گروه کنترل، به مدت20 دقیقه در زمان انقباضات رحمی، پاها در نقطه دیگری ماساژ داده شد. شدت درد افراد توسط نمودار بیان درد قبل و بعد از مداخله اندازه گیری شد. هم چنین طول مدت لیبر نیز برای افراد هر دو گروه اندازه گیری شد.
یافته ها
قبل از رفلکسولوژی پا، میزان درد در هر دو گروه یکسان بود (14/0=p) اما پس از آن، میزان درد زایمان درگروه مداخله به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل کاهش یافت (001/0> p). میزان درد در گروه مداخله پس از مطالعه در مرحله اول کاهش یافت (001/0> p) و این در حالی است که در گروه کنترل، درد زایمان افزایش یافت (001/0> p)، در حالی که طول مدت لیبر در هر دو گروه یکسان بود(063/0> p).
نتیجه گیری
رفلکسولوژی در کاهش میزان شدت درد در طول مرحله اول مؤثر است، در حالی که تاثیری در طول مدت لیبر نداشته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p707942 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!