تصفیه اکسیدهای نیتروژن از هوا توسط زئولیت ZSM_5 اصلاح شده

پیام:
چکیده:
در این تحقیق اصلاح زئولیت های سنتزی به روش اشباع و تاثیر آن بر تبدیل اکسید های نیتروژن (NOx) در هوا مورد بررسی قرار گرفته است. پایه های زئولیتی ZSM_5،γ_Alumina، Alumina Silicate در نقش نگه دارنده لایه های فعال کاتالیستی روی بسترهای مونولیتی (Honey Comb) استفاده شده است.مرحله اول مخلوط فیزیکی با غلظت 200 گرم بر لیتر از هر کدام از پایه های زئولیتی در آب مقطر دو بار یونیزه شده تهیه شد. مرحله دوم مخلوط فیزیکی از یک درصد وزنی از فلزات نادر پلاتینم و پالادیم و 3 % از اکسید های زیرکونیم و سریم به طور جداگانه آماده سازی و مورد استفاده قرار گرفت.
تبدیل و تصفیه آلودگی NOx تحت تاثیر عوامل دمای گاز ورودی و نسبت مولی گاز احیاء کننده پروپان مورد بررسی قرار گرفت. تاثیر عوامل مورد مطالعه بر اساس طرح آزمایش در چهار سطح در امر تبدیل آلودگی انجام شد. نتایج حاصل نشان می دهد که از میان سه پایه زئولیتی اصلاح شده تنها ZSM_5 با سطح فعال اکسید های زیرکونیم و سریم راندمان تبدیل بهینه ای را نشان می دهد.(P value=0.05) همچنین مشخص شد که شرایط بهینه عوامل مورد بررسی در تبدیل اکسید های نیتروژن دمای 180 درجه سلسیوس و نسبت مولی گاز پرو پان به اکسید های نیتروژن معادل 5/1 با ضریب تبدیل 83 % می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p708447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!