مولکولار اپیدمیولوژی پاپیلوماویروس انسانی و انواع پرخطر آن(HPV-16، 18)در بافت سرطانی پستان به روش PCR در استان گلستان

چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پستان یکی از شایعترین سرطانها در زنان اس ت. عوامل اتیولوژیک متعددی همچون زمینه ژنتیکی، تغذیه ای و برخی از عوامل محیطی از جمله ویروسها را از عوامل خطرزا در این سرطان شناخته ان د. براساس مطالعات صورت گرفته گمان می رود پاپیلوماویروسها یکی از عوامل احتمالی سرطان پستان باش د. این مطالعه وجود ژنوم پاپیلوما ویرو س در بافتهای سرطانی پستان را در استان گلستان مورد بررسی قرار داده است.
روش بررسی
این مطالع ه توصیفی تحلیلی از سال 1384 تا سال 1387 صورت گرفت و جامعه مورد مطالعه خانمهایی بودند که به بیمارستانهای شهرهای گرگان و گنبدکاوس مراجعه کرده اند و از پستان آنها بیوپ سی گرفته یا ماستکتومی شده بودند و پاتولوژیس ت در آنان سرطان پستان تشخیص داده بو د. از نظر MY09/MY و 11 GP5+/GP استخراج و سپس با پرایمرهای عمومی + 6 DNA از نمونه ها ژنوم پاپیلوماویروس مورد بررسی قرار گرفتند. 47 بود. جوانترین ±12/
یافته ها
در کل 231 نفر مورد مطالعه قرار گرفت میانگین سنی افراد 72 فرد 20 ساله و مسن ترین آنها 84 ساله بود. تعداد 122 نمونه از گرگان و 109 نمونه از گنبد جمع آوری %60/1 مبتلا به، Infiltrating ductular carcinoma 31 % افراد مورد مطالعه مبتلا به / شدند. 4 و Intraductal and lobular carcinoma %4/3 مبتلا به، Infiltrating duct carcinoma 33 % افراد مبتلا بیشترین گروه / بقیه به انواع دیگر سرطان پستان مبتلا بودند. در گروه سنی 40 تا 50 سال با 8 سنی مورد مطالعه بودند. در هیچ یک از نمونه ها موارد آلودگی به پاپیلوماویروس یافت نشد.
نتیجه گیری
با توجه به انتشار نتایج متفاوت از نقاط مختلف دنیا مبنی بر حضور و عدم حضور پاپیلوماویروس در نمونه های سرطانی پستان، نتایج این مطالعه آثاری از ژنوم پاپیلوماویروس را اثبات نکرده اس ت. بنابراین برای پی بردن به نقش این ویروس در ایجاد سرطان پستان در منطقه نیاز به مطالعات بیشتری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p709828 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!