پاسخ عملکرد و اجزای عملکرد نخود (Cicer arientinum L.) به تاریخ کاشت تراکم کاشت و تداخل علف های هرز در شرایط دیم استان لرستان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
به منظور ارزیابی اثرات تاریخ کاشت، تراکم کاشت و تداخل علف های هرز بر عملکرد و اجزای عملکرد نخود، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 4 تکرار طی سال زراعی 851384 در شهرستان خرم آباد اجرا شد. فاکتورهای آزمایش شامل تاریخ کاشت در دو سطح (پاییزه و زمستانه)، تراکم کاشت در سه سطح (25، 50 و 75 بوته در مترمربع) و وضعیت تداخل علف های هرز در دو سطح (وجین دستی و شاهد بدون کنترل) بود. عملکرد دانه نخود در واحد سطح در کشت پاییزه تقریبا دو برابر آن در کشت زمستانه بود. برتری کشت پاییزه عمدتا به انطباق فنولوژی گیاه زراعی با رژیم رطوبتی و حرارتی مناسب مربوط است. افزایش تراکم کاشت از 25 بوته در مترمربع به 50 و 75 بوته در مترمربع به ترتیب سبب افزایش 24 و 27 درصدی عملکرد دانه نخود در واحد سطح شد. افزایش تراکم کاشت از 50 به 75 بوته در مترمربع افزایش معنی دار عملکرد دانه نخود را در پی نداشت؛ از این رو به نظر می رسد افزایش تراکم کاشت نخود فراتر از 50 بوته در مترمربع صرفه اقتصادی چندانی در پی نداشته باشد. با این که میانگین تراکم گونه های یک ساله در کشت پاییزه بیش از 3 برابر میانگین تراکم گونه های یک ساله در کشت زمستانه بود؛ ولی در شرایط عدم کنترل علف های هرز نیز حداکثر زیست توده نخود برای کشت پاییزه 47 درصد بیشتر از کشت زمستانه بود. عملیات وجین به طور متوسط سبب افزایش 58 درصدی عملکرد دانه نخود در واحد سطح شد. این موضوع گویای اهمیت مدیریت علف های هرز برای دست یابی به پتانسیل تولید نخود است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p710593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!