ارتباط شاخص گلیسمی و بار گلیسمی با سندرم متابولیک و شاخص های آن

پیام:
چکیده:
مقدمه

سندرم متابولیک مجموعه ای از اختلال های متابولیک است که با بیماری های مزمن مانند چاقی، بیماری های قلبی عروقی و دیابت در ارتباط است. اتیولوژی دقیق آن ناشناخته است، اما به نظر می رسد که عادت های رژیمی در این سندرم نقش عمده ای داشته باشند. در این مطالعه، ارتباط شاخص گلیسمی (GI) و بار گلیسمی (GL) با سه تعریف سندرم متابولیک و هر یک از شاخص های آن بررسی شدند.

مواد و روش ها

نمونه های خون و یادآمد 24 ساعته، در یک مطالعه ی آینده نگر، در یک پیگیری 4/6 سال از 120 فرد بالای 40 سال و بدون سندرم متابولیک یا دیابت در مطالعه ی قند و لیپید تهران جمع آوری شدند. شاخص های تن سنجی، فشارخون و قند خون ناشتا اندازه گیری شد. GI و GL در افرادی که طی پیگیری به سندرم متابولیک مبتلا شدند، تعیین و با افرادی که مبتلا به سندرم متابولیک نشدند، مقایسه شدند. سندرم متابولیک بر اساس شاخص های تنظیم شده توسط WHO، ATPIII و IDF تعریف شد.

یافته ها

بعد از تعدیل برای متغیرهای مداخله گر، دریافت GIو GL به طور معکوسی با تعریف های ATPIII و IDF ارتباط داشت. شیوع سندرم متابولیک در بالاترین پنجک دریافت ([OR] 4.5; 95%CI: 1-19. 2) GI و GL ([OR] 4.8; 95%CI: 1.1-20. 6) نسبت به پایین ترین پنجک، بعد از تعدیل برای عوامل مداخله گر رژیمی و شیوه ی زندگی به طور معنی داری بالاتر بود. از طرفی شاخص گلیسمی در بالاترین پنجک با افزایش نمایه ی توده ی بدن، کلسترول، کلسترول LDL (005/0P=) و کاهش کلسترول HDL (01/0P=) و بار گلیسمی در بالاترین پنجک با افزایش کلسترول LDL (001/0P=) و کاهش کلسترول HDL (015/0P=) در ارتباط بود.

نتیجه گیری

شاخص گلیسمی و بار گلیسمی می توانند اثر نامطلوبی بر سندرم متابولیک و اجزای آن داشته باشند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
615
لینک کوتاه:
magiran.com/p713373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!