مقایسه ی اثر سه روش شست و شوی کانال ریشه در برداشت لایه ی اسمیر بر ریزنشت اپیکالی سیلر توبلیسیل

پیام:
چکیده:
بیان مساله: مهر و موم کامل کانال ریشه از مهم ترین عوامل در تعیین پیش آگهی درمان های ریشه است. در این زمینه از میان بردن لایه ی اسمیر نقش بسزایی دارد.
هدف
هدف از این پژوهش، مقایسه ی ریزنشت اپیکالی سیلر توبلیسیل (Tubliseal) در هنگام برداشتن لایه ی اسمیر توسط سه محلول شست و شوی اسید سیتریک 20 و 7 درصد و EDTA 17 درصد بود.
مواد و
روش
در این بررسی تجربی- آزمایشگاهی، شمار 80 دندان تک کاناله استفاده گردید. تاج دندان ها از جای اتصال سمان- مینا (CEj) قطع شد. آماده سازی کانال با روش دستی استپ بک (Step-back) انجام گردید. دندان ها به سه گروه 20 تایی و دو گروه 10 تایی (گروه شاهد مثبت و منفی) بخش شد. شست و شوی نهایی در گروه 1، توسط (EDTA Ethylene Diamine Tetraacetic Acid (17 درصد و هیپوکلریت سدیم (NaOCl)، در گروه 2، توسط اسید سیتریک 7 درصد و هیپوکلریت سدیم و در گروه 3 توسط اسید سیتریک20 درصد و هیپوکلریت سدیم انجام گرفت. سپس، گروه ها توسط گوتاپرکا و سیلر توبلیسیل پر شدند. دندان ها برای 48 ساعت در رطوبت100 درصد و دمای 37 درجه ی سانتی گراد نگهداری گردیدند. سطح ریشه ها به جز 2 میلی متر انتهای اپیکالی آن ها با دو لایه لاک ناخن پوشانده شد. سپس، دندان ها به مدت 72 ساعت در متیلن بلو 2 درصد قرار داده شدند و پس از آن برش طولی در همه ی دندان ها ایجاد گردید و میزان نفوذ رنگ اندازه گیری و یافته ها با آزمون واریانس یک سویه و توکی (Post Hoc Tukey) ارزیابی گردید.
یافته ها
در میان سه محلول شست و شو دهنده، EDTA 17 درصد کمترین میانگین نفوذ رنگ را نشان داد (59/2 میلی متر) و بیشترین میانگین نفوذ رنگ مربوط به گروه اسید سیتریک 20 درصد (59/3 میلی متر) بود. تفاوت آماری معنادار میان سه گروه دیده شد (05/0> p).
نتیجه گیری
نتایج این بررسی آزمایشگاهی نشان داد، که وقتی یک سیلر با بیس ZOE برای پر کردن کانال ریشه به کار رود، برای برداشتن لایه ی اسمیر، EDTA پیشنهاد می گردد. افزون بر این می توان نتیجه گرفت، که مهم ترین هدف از میان بردن لایه ی اسمیر نه تنها پاک کردن توبول های عاجی از دبری های ارگانیک و غیر ارگانیک است، بلکه ایجاد یک ساختار سطحی عاجی است، که بتواند هماهنگی خوب و مطلوبی با سیلر به کار رفته در کانال ریشه به دست آورد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p715020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!