بررسی و مقایسه ی میزان ریزنشت اپیکالی به دنبال استفاده از چند گونه داروی هیدروکسید کلسیم در مرحله آماده سازی کانال دندانی

پیام:
چکیده:
بیان مساله: استفاده از هیدروکسیدکلسیم به عنوان داروی درون کانال، در صورت پاک سازی نشدن کافی می تواند باعث ریزنشت ماده ی پرکردنی دایمی و شکست درمان شود.
هدف
هدف از این پژوهش، بررسی پرتو درمانی میزان برجا ماندن گونه های هیدروکسیدکلسیم و اثر آن بر ریزنشت آپیکالی بود.
مواد و
روش
در این پژوهش تجربی- آزمایشگاهی شمار 75 دندان پرمولر کشیده شده ی انسانی انتخاب و به گونه ی تصادفی به پنج گروه بخش شدند. همه ی دندان ها به روش استپ بک (Step back) آماده سازی گردیدند، به گونه ای که ناحیه ی آپیکال تا اندازه ی 30 گشاد شد. در گروه 1، هیدروکسیدکلسیم آریادنت درون کانال قرار داده شد. در گروه 2، با افزودن 10 درصد سولفات باریم به پودر هیدروکسیدکلسیم آریادنت همانند گروه 1 عمل شد. در گروه 3، هیدروکسیدکلسیم دنسپلای (Densply) و در گروه 4، خمیر هیدروکسیدکلسیم پالپدنت (Pulpdent) با سوزن ویژه در درون کانال قرار داده شد و در گروه 5 به عنوان گروه شاهد، هیدروکسیدکلسیم استفاده نشد. سپس، کانال ها با یک شماره بالاتر از MAF (35) برای خالی کردن هیدروکسیدکلسیم آماده سازی شدند و میزان برجا ماندن هیدروکسیدکلسیم از لحاظ پرتونگاری با آزمون کروسکال- والیس (Kruskal Wallis) و اندازه ی نفوذ رنگ در ناحیه ی آپیکال با آزمون آنوا (ANOVA) و توکی (Tukey) بررسی گردید.
یافته ها
از لحاظ میزان ریزنشت رنگ تفاوت میان گروه ها معنادار نبود، ولی خمیر پالپدنت میزان بالاتری از برجا ماندن هیدروکسیدکلسیم را نشان می داد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این بررسی، استفاده از خمیر هیدروکسیدکلسیم با بیس متیل سلولز برای داروی درمانی کانال پیشنهاد نمی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p715022 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!