ارائه چارچوبی برای ارزیابی عملکرد مراکز رشد

پیام:
چکیده:
مراکز رشد در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، ابزار مهمی برای توسعه کارآفرینی و نوآوری تکنولوژیک، خصوصا در سطح شرکت های کوچک و متوسط، به شمار می روند. ایجاد و گسترش مراکز رشد کسب و کار، بحث های بی شماری در زمینه عملکرد و مفید بودن آن ها میان موافقان و مخالفان به راه انداخته است. هر یک از پژوهش های انجام شده در این زمینه، مراکز رشد را از زاویه ای نگریسته و برای ارزیابی عملکرد آن ها از نظریات گروه های خاصی استفاده کرده اند. به دلیل تنوع انواع مراکز رشد در جهان، اغلب پژوهش ها مطالعات و مدل های خود را به نوع یا انواع خاصی از مراکز رشد محدود کرده اند.
در مقاله حاضر، با مرور ادبیات ارزیابی عملکرد مراکز رشد در ایران و جهان، چارچوبی جامع با استفاده از معیارهای جهانی عمومی ارائه شده است تا عملکرد مراکز رشد از منظر گروه های مختلف- مشتریان، مدیران و کارکنان و مشاهده پژوهشگران- سنجیده شود. این چارچوب پیشنهاد می کند عملکرد مراکز رشد در حوزه های مدیریت و کارکنان، زیرساخت ها، خدمات و خروجی ها سنجیده شود. عملکرد مرکز رشد در حوزه مدیریت و کارکنان، ابعاد انجام وظایف مدیریتی و یادگیری و رشد، در حوزه زیرساخت، ابعاد فضا و امکانات، حوزه خدمات، ابعاد کمک های ایجاد کسب و کار و کمک های کسب و کار و در حوزه خروجی ها، در ابعاد شرکت ها، محصولات و افراد ارزیابی شود. برای سنجش هر یک از ابعاد، معیارهای عام از ادبیات موضوع استخراج شده است. این چارچوب می تواند به عنوان ابزار و راهنمای مناسبی برای مدیران و متولیان مراکز رشد جهت ارزیابی عملکرد مراکز رشد در حوزه های مهم و بر اساس معیارهای عمومی و خصوصا در ایران، برای مقایسه، الگوبرداری داخلی و خارجی و بهبود رقابت پذیری میان مراکز رشد، به کار رود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p715369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!