میزان بروز اختلال عملکرد و سیر طبیعی اختلال های زیربالینی تیروئید در بزرگسالان تهرانی

پیام:
چکیده:
مقدمه

باوجود شیوع قابل توجه اختلال های عملکرد تیروئید، اپیدمیولوژی آن به درستی مشخص نیست. این مطالعه برای تعیین میزان بروز اختلال های عملکرد و سیر طبیعی اختلال های زیر بالینی تیروئید در جامعه ی شهر تهران انجام شد.

مواد و روش ها

از افراد 20 ساله و بالاتر شرکت کننده در «مطالعه ی آینده نگر قند و لیپید تهران» که در شروع و نیز 7/6 سال بعد دارای نمونه ی خون کافی بودند، آزمایش های TSH و آنتی بادی ضدتیروئید پر اکسیداز (TPO-Ab) به عمل آمد. از 808 نفر جمعیت مورد مطالعه که فاقد سابقه ی بیماری یا جراحی تیروئید، مصرف هورمون های تیروئید، داروهای آنتی تیروئید،، گواتر یا ندول و آنتی بادی ضد TPO منفی بودند، میانگین، میانه، صدک های 5/2، 5، 95 و 5/97 برای TSH تعیین و براساس صدک های 5/2 و 5/97، دامنه ی طبیعی TSH بین 8/5-4/0 میکروواحد بر میلی لیتر تعیین شد. در افراد دارای TSH غیر طبیعی T3، T4، T3RU انجام و FTI محاسبه شد.

یافته ها

در مرحله ی اول آزمون های تیروئید 1065 زن و 693 مرد، طبیعی بودند. 7/6 سال بعد میزان بروز برای هر هزار نفر برای کم کاری بالینی تیروئید 28/0 در زنان و 21/0 در مردان، و کم کاری زیر بالینی تیروئید 59/11 در زنان و 69/4 در مردان، پرکاری بالینی 4/1 در زنان و 21/0 در مردان، پرکاری زیر بالینی 72/5 در زنان و 62/3 در مردان بود. در این مدت، افزایش مثبت شدن آنتی بادی ضد TPO از 9/15% به 7/17% در زنان معنی دار بود. (006/0P=). در مرحله ی اول، 8 زن کم کاری زیر بالینی تیروئید داشتند که در پیگیری 5 نفر در همان وضعیت ماندند، یک نفر دارای کارکرد طبیعی تیروئید، یک نفر به کم کاری بالینی تیروئید مبتلا شد. یک نفر باقیمانده در حال مصرف لووتیروکسین و دچار پرکاری بالینی تیروئید بود. دو زن باپرکاری زیر بالینی تیروئید در مرحله ی اول بدون مصرف دارو در پیگیری طبیعی شدند. در مرحله ی اول، دو مرد کم کاری زیر بالینی داشتند که در پیگیری یک نفر در همان وضعیت ماند و یک نفر به کم کاری بالینی تیروئید مبتلا شد.

نتیجه گیری

دامنه ی طبیعی TSH در این جامعه ی تهرانی 8/5-4/0 میکروواحد در میلی لیتر بود و افزایش فراوانی آنتی بادی ضد TPO مثبت در زنان دیده شد. بروز اختلال های زیر بالینی نسبت به اختلال های بالینی تیروئید بارزتر بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
673
لینک کوتاه:
magiran.com/p717974 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!