بررسی مقایسه ای مقاومت به شکست چینی در بریج های چینی- فلز دارای اتصال لحیم و بدون لحیم

پیام:
چکیده:
مقدمه
در طول چند دهه اخیر، لحیم کاری کاربردهای متفاوتی در دندان پزشکی و به خصوص در پروتزهای دندانی پیدا کرده است. اثر لحیم کاری در اتصال بین چینی و فلز تا کنون کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی استحکام اتصال بین چینی و فلز در نواحی لحیم شده و لحیم نشده در بریج های دندانی بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش تجربی آزمایشگاهی، 22 فریم بریج چینی- فلز با شرایط یکسان ساخته شد و به دو گروه مساوی تقسیم گردید (11 عدد). نمونه های گروه اول پس از جدا شدن از وسط پونتیک، لحیم کاری شدند. در تمام نمونه ها چینی گذاری انجام شد. استحکام اتصال در نمونه ها در ناحیه وسط پونتیک با استفاده از دستگاه تست یونیورسال با سرعت 1 میلی متر در دقیقه مورد آزمایش قرار گرفت تا شکست اتصال چینی به فلز ایجاد شود. میانگین نیروی لازم برای شکستن اتصال در هر نمونه اندازه گیری شد و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS (ویرایش 5/11) و آزمون t زوج در سطح معنی داری 05/0 = α مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
میانگین نیروی لازم برای شکستن اتصال چینی در اتصالات لحیم شده برابر 3/62 ± 87/687 نیوتن و در اتصالات لحیم نشده برابر 8/80 ± 14/621 نیوتن به دست آمد و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود (042/0 = p value).
نتیجه گیری
با در نظر گرفتن محدودیت های این مطالعه، لحیم کاری باعث افزایش استحکام اتصال بین چینی و فلز در بریج های چینی- فلز شد. با توجه به محدودیت مطالعات انجام شده در این زمینه، نیاز به تحقیقات بیشتر، به ویژه در مورد تاثدر نوع آلیاژ، روش های لحیم کاری و مکانیسم های اعمال نیرو در استحکام اتصال بین چینی و فلز وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p719100 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!