عوامل عدم تمکین بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب دچار بستری مکرر در بخش های ویژه قلب

پیام:
چکیده:
اهداف

یکی از مهم ترین چالش ها در کنترل بیماری های قلبی، عدم تمکین این بیماران و بستری شدن مکرر آنها در بخش های مراقبت ویژه قلب است. مطالعه حاضر با هدف تبیین مفهوم تمکین و عوامل موثر بر عدم تمکین در بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب دچار بستری مکرر انجام شد.

روش ها

با رویکردی کیفی، 42 بیمار مبتلا به نارسایی احتقانی قلب دچار بستری مجدد طی 6 ماه (آبان ماه 1386 لغایت فروردین ماه 1387) مورد مصاحبه قرار گرفتند و داده ها به روش آنالیز محتوی تجزیه و تحلیل شد. جمع آوری داده ها با مصاحبه باز و یادداشت در عرصه در دو بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

یافته ها

انجام هر اقدام غیر علمی برای ایجاد «حس خوب بودن»، به معنی تمکین مبتلایان به نارسایی احتقانی قلبی بود؛ به نحوی که بیماران از آن به عنوان متغیر راهبردی حل مشکل اصلی خود یعنی «چگونگی تامین راحتی در زندگی روزمره» استفاده کردند. کدهای اولیه، 3 درون مایه «عوامل ممانعت کننده مربوط به بیمار و خانواده»، «عوامل ممانعت کننده مربوط به درمان و تیم درمان» و «عوامل ممانعت کننده اقتصادی و اجتماعی» را تبیین کردند که دلایل عدم تمکین در این بیماران بودند.

نتیجه گیری

با مطالعه کیفی، معنای تمکین و عوامل زمینه ساز عدم تمکین به شکل کامل تری نمایان می شود. قبل از ترخیص، باید ابتدا معنای تمکین و عوامل موثر بر عدم تمکین بیماران مورد توجه قرار گیرد تا از بستری شدن مجدد آنها پیشگیری به عمل آید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
91
لینک کوتاه:
magiran.com/p719161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!