فهرست مطالب

نشریه پرستاری مراقبت ویژه
سال دوم شماره 3 (پیاپی 4، پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/07/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • افسانه رئیسی فر، مسعود ترابپور، پروین محسنی زاد، حسن شعبانی، علی طیبی، معصومه معصومی صفحه 87
    اهداف

    با توجه به روشن نبودن وضعیت کیفیت دیالیز در آبادان، این پژوهش به منظور بررسی میزان کفایت دیالیز در بیماران مراجعه کننده به مرکز همودیالیز شهرستان آبادان در سال 1386 انجام شد.

    روش ها

    این پژوهش مطالعه ای توصیفی مقطعی است و جامعه مورد مطالعه، تمامی بیماران مراجعه کننده به مرکز همودیالیز شهرستان آبادان در سال 1386 بودند که بیش از سه ماه از آغاز دیالیز آنها می گذشت. اطلاعات از طریق چک لیست گردآوری شد. به منظور تعیین کفایت دیالیز از مقیاس kt/v و URR و نیز برای بررسی وضعیت تغذیه ای از معیار PCR استفاده شد. در نهایت، داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    میانگین کلی kt/v برابر 0.21±0.9 و کمترین و بیشترین میزان آن به ترتیب 2/0 و 27/1 بود. میانگین کلی URR نیز 10±53 درصد و کمترین و بیشترین مقدار آن 14 و 70% بود. میانگین کلی PCR برابر 0.18±0.79 و کمترین و بیشترین میزان آن 35/0 و 26/1 بود. بین میزان kt/v و URR با جنس، سن، ساعات دیالیز در هفته و نوع صافی ارتباط معنی داری مشاهده نشد. بین kt/v و PCR با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون ارتباط آماری معنی داری به دست نیامد (14/0=p).

    نتیجه گیری

    با توجه به بی کفایتی دیالیز در 8/97% بیماران، انجام تحقیقات وسیع تر به منظور شناخت علل آن ضروری به نظر می رسد. همچنین، با توجه به اهمیت اندازه گیری درست میزان اوره برای سنجش کفایت دیالیز توصیه می شود که در سایر مراکز نیز از روش جدید به کار گرفته شده در این مقاله استفاده شود.

    کلیدواژگان: نارسایی مرحله انتهایی کلیه، همودیالیز، کفایت دیالیز
  • داود حکمت پو، عیسی محمدی*، فضل الله احمدی، سید حسن عارفی صفحه 91
    اهداف

    یکی از مهم ترین چالش ها در کنترل بیماری های قلبی، عدم تمکین این بیماران و بستری شدن مکرر آنها در بخش های مراقبت ویژه قلب است. مطالعه حاضر با هدف تبیین مفهوم تمکین و عوامل موثر بر عدم تمکین در بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب دچار بستری مکرر انجام شد.

    روش ها

    با رویکردی کیفی، 42 بیمار مبتلا به نارسایی احتقانی قلب دچار بستری مجدد طی 6 ماه (آبان ماه 1386 لغایت فروردین ماه 1387) مورد مصاحبه قرار گرفتند و داده ها به روش آنالیز محتوی تجزیه و تحلیل شد. جمع آوری داده ها با مصاحبه باز و یادداشت در عرصه در دو بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

    یافته ها

    انجام هر اقدام غیر علمی برای ایجاد «حس خوب بودن»، به معنی تمکین مبتلایان به نارسایی احتقانی قلبی بود؛ به نحوی که بیماران از آن به عنوان متغیر راهبردی حل مشکل اصلی خود یعنی «چگونگی تامین راحتی در زندگی روزمره» استفاده کردند. کدهای اولیه، 3 درون مایه «عوامل ممانعت کننده مربوط به بیمار و خانواده»، «عوامل ممانعت کننده مربوط به درمان و تیم درمان» و «عوامل ممانعت کننده اقتصادی و اجتماعی» را تبیین کردند که دلایل عدم تمکین در این بیماران بودند.

    نتیجه گیری

    با مطالعه کیفی، معنای تمکین و عوامل زمینه ساز عدم تمکین به شکل کامل تری نمایان می شود. قبل از ترخیص، باید ابتدا معنای تمکین و عوامل موثر بر عدم تمکین بیماران مورد توجه قرار گیرد تا از بستری شدن مجدد آنها پیشگیری به عمل آید.

    کلیدواژگان: نارسایی احتقانی قلب، عدم تمکین، مطالعه کیفی
  • روح الله زابلی، شهرام توفیقی، سید حسام سیدین، زینب مالمون، سید مرتضی حسینی شکوه صفحه 99
    اهداف

    ارزیابی آسیب پذیری در بیمارستان شامل سه عنصر آسیب پذیری ساختاری، آسیب پذیری غیرساختاری و آسیب پذیری مدیریتی و سازمانی است. هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی آسیب پذیری سازمان و مدیریت یک بیمارستان منتخب در مواجهه با بحران بود.

    روش ها

    این مطالعه مقطعی- مشاهده ای، در سال 1387 در بخش های بستری یک بیمارستان منتخب نظامی شهر تهران انجام شد. گردآوری داده ها از طریق پرسش نامه در مقیاس لیکرت به صورت 5گزینه ای انجام گرفت. برای آنالیز داده ها از نرم افزار آماری SPSS 16 استفاده شد.

    یافته ها

    بیشترین و کمترین میزان آسیب پذیری ساختاری به ترتیب در بخش جراحی عمومی (76/5%) و اورژانس (52/22%) مشاهده شد. بالاترین میزان آسیب پذیری غیرساختاری در بخش های داخلی و اتاق عمل (73/5%) و کمترین در بخش کودکان (36/44%) وجود داشت. بخش مراقبت های ویژه بالاترین (80/27%) و بخش های اتاق عمل و داخلی کمترین میزان آسیب پذیری (69/06%) را در عوامل مدیریتی و سازمانی داشتند.

    نتیجه گیری

    با توجه به بالا بودن میزان آسیب پذیری بیمارستان ها در مقابله با بحران، لازم است مدیران ارشد و سیاست گذاران مرتبط، تمهیداتی جدی درخصوص کاهش آسیب پذیری اتخاذ نمایند.

    کلیدواژگان: ارزیابی، آسیب پذیری سازمان و مدیریت، بحران، بیمارستان
  • مرجان مردانی حموله، هایده حیدری، اشرف کیانی صفحه 105
    اهداف

    طی سال های اخیر، در اکثر کشورهای توسعه یافته با استفاده از آموزش و سایر مداخلات، سعی در افزایش به کارگیری انتونکس استنشاقی شده است. در مطالعه حاضر، اثربخشی انتونکس و اکسیژن خالص بر شدت درد زایمان مورد مقایسه قرار گرفت.

    روش ها

    در این مطالعه تجربی، 60 زن باردار با حاملگی ترم در بیمارستان فاطمه زهرا(س) نجف آباد به صورت مبتنی بر هدف انتخاب و به روش تخصیص تصادفی در دو گروه مورد و شاهد قرار داده شدند. گروه مورد انتونکس و گروه شاهد تنها اکسیژن استنشاق کردند. با استفاده از پرسش نامه استاندارد درد مک گیل، شدت درد زایمان اندازه گیری شد. هر دو گروه از نظر شدت درد و نوع زایمان مقایسه شدند. اطلاعات با استفاده از آزمون آماری مجذورکای تجزیه و تحلیل شد و 0/05>p معنی دار درنظر گرفته شد.

    یافته ها

    میانگین شدت درد زایمان بعد از تجویز انتونکس در گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری کاهش داشت (0/001>p). همچنین میزان سزارین در گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد کاهش یافت؛ ولی این اختلاف معنی دار نبود (0/52=p).

    نتیجه گیری

    استنشاق انتونکس در اکثریت زنان سبب کاهش موثر درد در حین زایمان می شود.

    کلیدواژگان: اکسید نیترو، نوع زایمان، شدت درد زایمان، انتونکس، اکسیژن
  • سید احمد بطحایی، طاهره اشک تراب، سیما زهری انبوهی، حمید علوی مجد، ژاله عزتی صفحه 109
    اهداف

    حدود 5 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به نارسایی احتقانی قلب هستند و هر ساله بیش از 1/5 میلیون مورد جدید تشخیص داده می شود. بستری مجدد در بیماران مبتلا به این بیماری حدود 10 تا 50% طی 6-3 ماه بعد از ترخیص است. پژوهش حاضر به منظور تعیین عوامل فردی مرتبط با بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب (کلاس 2 و 3) در بخش داخلی قلب بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1387 انجام گرفت.

    روش ها

    پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. 110 نفر از زنان و مردان مبتلا به نارسایی احتقانی قلبی به روش نمونه گیری سهمیه ای مبتنی بر هدف از محیط پژوهش انتخاب شده و براساس سابقه بستری طی 6 ماه منتهی به تحقیق در دو گروه قرار گرفتند. اطلاعات، با استفاده از پرسش نامه از خود بیمار و رجوع به پرونده ها جمع آوری شد. داده های پژوهش با استفاده از آزمون های آماری و نرم افزار SPSS 15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    61/8% نمونه های پژوهش طی 6 ماه منتهی به تحقیق بستری مجدد داشتند و سه عامل سن، سطح تحصیلات و درآمد بر میزان بستری مجدد این بیماران تاثیرگذار بود. سن، رابطه مستقیم و سطح تحصیلات و درآمد رابطه غیرمستقیم با میزان بستری مجدد این بیماران داشتند.

    نتیجه گیری

    عوامل فردی که برخی از آنها غیر قابل تعدیل هستند، خطر بستری مجدد در بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلبی را افزایش می دهند.

    کلیدواژگان: نارسایی احتقانی قلب، بستری مجدد، همبستگی
  • ابراهیم نصیری، حسین باباتبار درزی، یوسف مرتضوی صفحه 113

    اهداف. ارایه شکل های مختلف داروها، به ویژه شکل محلول آنها که به صورت میلی گرم، میلی اکی والان یا غلظت/درصد مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا توسط پرستاران به بیمار عرضه می شوند می تواند منشا وقوع خطا باشد. مطالعه حاضر به منظور بررسی خطای محاسبات داروهای محلول مورد مصرف در بخش مراقبت ویژه انجام شد.
    روش ها. در این مطالعه توصیفی، جامعه مورد مطالعه را پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران تشکیل دادند. 36 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسش نامه ای حاوی اطلاعات دموگرافیک و پنج سئوال اختصاصی در مورد سه داروی اصلی مورد مصرف در موارد بحرانی به روش حضوری پاسخ دادند. پاسخ ها در سه سطح ضعیف، متوسط و خوب ارزیابی شدند.
    یافته ها. توانمندی اکثریت پرستاران مراقبت ویژه برای محاسبه میزان داروها در حد متوسط است (55/5%). تفاوت قابل ملاحظه ای بین پرستاران زن و مرد برای محاسبه داروها وجود نداشت.
    نتیجه گیری. قدرت محاسبه پرستاران در ارتباط با داروهایی که واحدی غیر از میلی- یا میکروگرم دارند ضعیف یا متوسط است و خطای زیادی در محاسبات این داروها دارند. لذا پیشنهاد می شود آموزش های لازم ضمن خدمت برای کلیه پرستاران ویژه در حیطه محاسبات دارویی ارایه شده و در آموزش پرستاری به این مساله توجه بیشتری شود.

    کلیدواژگان: مراقبت ویژه، خطای دارویی، پرستاران، قدرت محاسبه دارویی
  • زهرا دانیال صفحه 117
    اهداف. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر اجرای مدل مدیریت کیفیت فراگیر بر تعیین نیازهای آموزشی پرستاران بخش های ویژه انجام شد.
    روش ها. این پژوهش روی 80 نفر از پرسنل بخش های ویژه بیمارستان حضرت رسول (ص) و فیروزگر که به طور تصادفی انتخاب شده بودند اجرا شد. آزمودنی ها در دو گروه آزمایش (پرستاران بیمارستان حضرت رسول) که مدیریت کیفیت فراگیر روی آنها اجرا شده بود و گواه (پرستاران بیمارستان فیروزگر) که هیچ گونه آموزشی ندیده بودند تقسیم شدند. پرسش نامه های مدیریت کیفیت فراگیر و نیازسنجی آموزشی به عنوان پس آزمون در هر دو گروه تکمیل شد.
    یافته ها. نتایج حاصل از تعیین نیازهای آموزشی پرستاران گروه آزمایش به طور معنی داری بالاتر بود. همچنین بین نیازهای آموزشی و مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر در ارایه خدمات پرستاری تفاوت معنی داری وجود داشت.
    نتیجه گیری. مدیریت کیفیت فراگیر در تعیین نیازهای آموزشی پرستاران موثر است و می تواند نیازسنجی بهتر و مدون تری را موجب شود. در بیمارستان هایی که مدیریت کیفیت فراگیر اجرا می شود، پرستاران سعی می کنند که دانش خود را به وسیله یادگیری روش های نوین آموزشی ارتقا دهند و برای موفقیت هر چه بیشتر در مراقبت های بهداشتی تلاش می کنند.
    کلیدواژگان: پرستاران بخش های ویژه، نیازهای آموزشی، مدیریت کیفیت فراگیر
  • سهیل نجفی مهری صفحه 121
    مقدمه
    بسیاری از تشخیص های پرستاری، که قسمتی از فرآیند پرستاری هستند، با تغییرات نشانگرهای زیستی بدن مرتبط است. لذا، می بایست به منظور شناخت، بررسی و برنامه ریزی مداخلات پرستاری، مستندات علمی مبتنی بر پژوهش های کمی در حیطه نشانگرهای زیستی بدن نیز در برنامه آموزش پرستاری مد نظر قرار گیرد. لازمه این نوع تحقیقات، تعامل و تشریک مساعی بین رشته ای متخصصان پرستاری و علوم پایه است. در این مقاله مروری، با تبیین اهمیت نقش پژوهش های کمی، برخی نشانگرهای زیستی نظیر گازهای خون، حداکثر اکسی‍ژن مصرفی، سیتوکیناز و استرس اکسیداتیو برای تشخیص پرستاری معرفی شده است.
    نتیجه گیری
    لازمه به کارگیری برخی اقدامات مراقبت پرستاری، تعامل و تشریک مساعی بین رشته ای متخصصان پرستاری و علوم پایه در انجام تحقیقات بالینی با تمرکز بر نشانگرهای زیستی است.
    کلیدواژگان: نشانگرهای زیستی، پ~ژوهش در پرستاری، سیتوکیناز، استرس اکسیداتیو
|
  • Raiesifar A., Torabpour M., Mohsenizad P., Shabani H., Tayyebi A., Masoumi M Page 87
    Aims

    According to ambiguous status of quality of dialysis in Abadan, this study was performed to evaluate the dialysis adequacy in Abadan hemodialysis center in 2007.

    Methods

    In this cross-sectional study, all ESRD patients who have referred to Abadan hemodialysis center in 2007 and had more than 3 months of dialysis history were evaluated. Data was collected by a questionnaire. Then kt/v and URR indices were calculated for hemodalysis adequacy and PCR for nutritional status. Data analyzed by SPSS 13 software.

    Results

    The mean of kt/v was 0.9± 0.21 with the minimum of0.2 and the maximum of 1.27. The mean of URR was 53±10% with the minimum of 14 and the maximum of 70%. In addition, the mean of PCR was 0.79±0.18 with the minimum of 0.35 and the maximum of 1.26. kt/v and URR had no significant relation with age, sex, hemodialysis session per week and filter type. There was no significant relation between kt/v and PCR by pearson correlation coefficient.

    Conclusion

    According to hemodialysis inadequacy in 97.8% of patients, further evaluation is necessary to determine the causes. Also, according to the importance of correct measurement of dialysis urea level for assessing adequacy, using the new method of this article by other centers is recommended.

  • Hekmatpou D., Mohammadi E., Ahmadi F., Arefi S. H Page 91
    Aims

    Non-compliance of cardiac patients is one of the most challenges in controlling the cardiac diseases and readmission in cardiac care units. This study was accomplished to explore the compliance concept and effective factors on occurring non-compliance in readmitted patients with congestive heart failure (CHF).

    Methods

    Using qualitative research, 42 CHF patients with readmission during 6 months (November 2007 until April 2008) were interviewed in two educational hospitals of Tehran University of Medical Sciences. The data were analyzed based on content analysis method.

    Results

    Doing any unscientific action for establishing "well feeling" is the meaning of compliance in patients; whereby the patients applied it as a strategic variable for resolving their main concern "running about providing comfort in daily living". Primary codes revealed three themes of "preventive factors related to the patient and his/her family", "preventive factors related to medicament and medical team" and "preventive factors related to socioeconomic problems as effective factors on occurring incompliance" which were the main causes of non-compliance in CHF patients.

    Conclusion

    By applying qualitative research, the compliance meaning and the non-compliance predisposing factors extracts more completely. Exploring the meaning of compliance and effective factors on non-compliance in patients should be considered before discharging to prevent hospital readmissions.

  • Zaboli R., Toufighi Sh., Seyyedin S. H., Malmoon Z., Hosseini Shokuh S. M Page 99
    Aims

    Vulnerability assessment of the hospital against crises has three areas; structural, non-structural and organizational & management. The aim of this study was to evaluate the management and organizational vulnerability of a selected hospital in the face of crisis.

    Methods

    This cross-sectional observational study was conducted in 2008 in a military hospital in Tehran. Data was collected by a self-constructed questionnaire using 5-scale Likert system. Data was analyzed by the SPSS 16 software using different statistical methods.

    Results

    The maximum and minimum level of structural vulnerability was seen in general surgery ward (76.5%) and emergency department (52.22%), respectively. The maximum and minimum of non-structural vulnerability existed in internal and operation room wards (73.5%) and children ward (36.44%), respectively. In management and organizational factors, intensive care unit had the highest vulnerability (80.27%) and the operating room and internal wards the lowest (69.06%).

    Conclusion

    According to high vulnerability of the hospitals against crisis, it is necessarily required for senior managers to prepare plans improving the ability of the organization against crisis.

  • Mardani Hamoole M., Heydari H., Kiani A Page 105
    Aims

    During recent years, in most developed countries there have been many attempts to increase the application rate of entonox inhalation using education and other interfering methods. In this study, the effect of entonox and pure oxygen inhalation on pain intensity of delivery was compared.

    Methods

    In this interventional study, 60 women with term pregnancy in Fatemeh Zahra Hospital of Najafabad were selected based on purposive method and were randomly divided into 2 equal case and control groups. The case group inhaled entonox and control group only inhaled pure oxygen. Mcgill pain questionnaire was used to measure the intensity of the labor pain. Both groups were compared for labor pain and method of delivery. Statistical analysis was performed using chi-square and p<0.05 was considered as significant.

    Results

    The mean of labor pain intensity was decreased significantly after using entonox compared with the control group (p<0.001). Also, fewer patients in the case group required cesarean section compared with the control group; but the difference was not significant (p=0.52).

  • Bathaei S. A., Ashktorab T., Zohari Anbuhi S., Alavi Majd H., Ezati J Page 109
    Aims

    Nearly 5 million people in the United States have CHF, with more than 1.5 million new cases diagnosed each year. The readmission rate within 3-6 months after discharge in these patients is 10-50%. This study conducted to determine the personal factors contributing to readmission of patients with congestive heart failure that admitted in heart internal wards of Shahid Beheshti University of Medical Sciences Hospitals in 2008.

    Methods

    This study is correlation descriptive and 110 male and female patients with congestive heart failure selected with quota purposive sampling method and were divided into two groups based on their admission background in last 6 months to study. Data was collected by a questionnaire from the patients and referring to their folders and was analyzed by statistical tests and SPSS 15 software.

    Results

    61.8% of patients were readmitted to the hospital during the last 6 months to study and age, literacy level and incoming level affected the readmission rate of patients. The relation of age was direct and literacy level and incoming level had indirect relation with readmission.

    Conclusion

    Some individual characteristics which are amenable to change, dramatically increases the risk for multiple hospital readmission in patients with CHF.

  • Nasiri E., Babatabar Darzi H., Mahmoodi Y Page 113
    Aims

    Serving multiform of drugs, specially those used in milligram, milliecivalan or concentration/percent, mostly by nurses could be a source of calculation error. This study performed to investigate nurse's calculation error related to drugs mostly used in ICU.

    Methods

    In this descriptive study, 36 randomly selected ICU nurses of Mazandaran university of medical science's hospitals completed a questionnaire included demographic and 5 questions about the three main drugs used in critical conditions. The answers evaluated to three levels (low, moderate and good).

    Results

    Most ICU nurses (55/5%) drug calculation ability was moderate. There were no significant difference between male and female nurses in drug calculation ability.

    Conclusion

    Nurse's drug calculation ability in non milli- or microgram unit drugs is low or moderate and they do lots of mistakes. So, it is suggested that all of ICU nurses should learn about drug calculation and attend in some related educational classes.

  • Danial Z Page 117
    Aims. This research aimed to evaluate the effect of total quality management (TQM) in determining the educational needs of criticalwards nurses. Methods. This study performed on 80 randomly selected criticalwards nurses of Hazrat-e-Rasool and Firoozgar hospital in Tehran. Participants devided into two groups; A test group that TQM had been administrated to them (Hazrat-e-Rasool hospital) and a control group that had never been taught about TQM (Firoozgar hospital). Total quality management and educational need-assessment questionnaires filled in both groups as a posttest. Results. Determination of educational needs of criticalwards nurses that TQM has applied in their hospital was significantly higher than those without TQM. There is a significant distinction between educational needs of nurses who have been concerned with TQM. There was a meaningful difference between TQM parameters in providing health care. Conclusion. Hospitals with a TQM system have taken training into consideration by focusing on training and promoting staff awareness.
  • Najafi Mehri Page 121
    Introduction
    Most of the nursing diagnoses which are the part of nursing process are related to biologic changes of body. Therefore, it is necessary to provide scientific quantitative research based documents in the fields of biology in the curriculum of nursing students. An interdisciplinary interaction and collaboration is needed for these kinds of researches between nursing and basic sciences scientists. The purpose of this review article is to describe the role and importance of quantitative research and introducing some of the biomarkers such as blood gases, VO2max, cytokines and oxidative stress which may be useful in nursing diagnosis.
    Conclusion
    To do some nursing cares, interdisciplinary interaction and collaboration between nursing and basic sciences scientists is needed to do nursing research which focused on biological markers.