مقایسه تاثیر دو نوع پنجه SACH و تک محوره بر مولفه های تعادلی راه رفتن در افرادمبتلا به قطع عضو زیرزانوی یکطرفه

پیام:
چکیده:
هدف
این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو نوع پنجه SACH و تک محوره بر مولفه های تعادلی راه رفتن در افراد مبتلا به قطع عضو زیرزانوی تروماتیک یکطرفه انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضراز نوع متقاطع تصادفی شده است و بر روی 5 زن قطع عضو زیرزانوی تروماتیک انجام شد و نتایج به دست آمده با یک گروه کنترل 10 نفره مقایسه شد. همه ی افراد شرکت کننده در مطالعه در گروه سنی میانسال بودند. افراد قطع عضو زیرزانوی مراجعه کننده در صورت دارا بودن همه ی شرایط حضور در مطالعه، بر اساس نحوه تقسیم بلو ک های تصادفی به یکی از دو گروه A و B منتسب می شدند:گروه A ابتدا با پنجه SACH وسپس با پنجه تک محوره مورد آزمون قرار گرفتند و در گروه B ترتیب انجام آزمون ها بالعکس بود. پس از اعمال تنظیمات استاتیک و داینامیک پروتز و انجام تمرینات راه رفتن، با استفاده از دستگاه کامپیوتری وضعیت گیری داینامیک بدن، به ترتیب آزمون های Walk Across، Sit To Stand، Tandem Walk گرفته شد. نتایج بدست آمده حاصل میانگین سه بار تکرار انجام آزمون بود.
یافته ها
میانگین سنی گروه مورد 26سال و3 ماه و میانگین شاخصه جثه بدنی آنها 73. 23کیلوگرم برمترمربع بود. اختلاف معناداری بین متغیرهای سن، شاخصه جثه بدنی، قد و وزن دو گروه مورد و شاهد در زمان ورود به مطالعه مشاهده نشد.آزمون های آماری T مستقل در گروه مورد با استفاده از دو پنجه SACH و تک محوره نشان داد که متغیرهای عرض گام، طول گام سرعت راه رفتن و تشابه طول گام در این دو حالت با یکدیگر اختلاف معناداری ندارند. مقایسه تفکیکی این دو پنجه با نتایج گروه شاهد طی آزمون های آماری T زوجی حاکی از چندین اختلاف بود از جمله میانگین عرض گام گروه مورد با استفاده از پنجه تک محوره با میانگین عرض گام گروه شاهد اختلاف معنادار داشت) 05. 0> P). همچنین طول گام گروه مورد با استفاده از پنجه SACH از میانگین طول گام گروه شاهد کمتر بود) 05. 0> P).
نتیجه گیری
آزمون های آماری انجام شده در گروه مورد اختلاف معناداری را بین دو پنجه SACH و تک محوره نشان نداد ولی مقایسه های تفکیکی به عمل آمده حاکی از تفاوت معنادار عرض گام راه رفتن با استفاده از پنجه تک محوره و طول گام با استفاده از پنجه SACH با میانگین های بدست آمده از گروه کنترل بود که به نظر می رسد ناشی از تفاوت های عملکردی این دو پنجه در تامین حرکات اینورژن، اورژن و پلانتارفلکشن، دورسی فلکشن می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p719892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!