بررسی رابطه بین درجه بیمارستانها با شاخصهای عملکردی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال های 1386-1385

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
بیمارستان یکی از سازمان های ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی است که با امکانات و تسهیلات ویژه خود در بازگشت سلامت افراد بیمار جامعه نقش اساسی ایفا می نماید. در واقع بیمارستان مرکز ثقل ارائه مراقبت های بهداشتی به شمار می رود. این سازمان نیز مانند سایر سازمان ها نیازمند نظارت و ارزشیابی مستمر و دائمی هستند. بر این اساس هدف پژوهش گران نیز بررسی رابطه بین درجه ارزشیابی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با شاخص های عملکردی آنها بوده است.
روش پژوهش: این پژوهش به روش تحلیلی- مقطعی در سال 1387 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تشکیل دادند. داده های مورد نیاز پژوهش با مراجعه به واحد آمار بخش مدارک پزشکی بیمارستان های مربوطه استخراج گردید. برای تعیین رابطه بین متغیر های پژوهش از ضریب همبستگی Spearman به کمک نرم افزارSpss استفاده ش.
یافته های پژوهش : یافته های به دست آمده شامل: فاصله خالی ماندن تخت با 363/0r=، متوسط اقامت با338/0r=، گردش تخت290 /0r=-، میزان مرگ و میر با309/-0r=، ضریب اشغال تخت با 097/0r=، می باشد. یافته های حاصل نشان می دهد بین درجه ارزشیابی فعلی بیمارستان های مورد مطالعه با شاخص های عملکردی رابطه معنی دار وجود ندارد.
بحث و نتیجه گیری
این پژوهش نشان داد که هم اکنون درجه بندی بیمارستان ها با توجه به ارزش های ساختاری آنها صورت می گیرد که این نوع ارزشیابی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد و مسئولین و برنامه ریزان مربوط به فرایند ارزشیابی باید زمینه های لازم را جهت سنجش عملکرد بیمارستان ها بر اساس شاخص های عملکردی مورد بحث، فراهم نماید
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p721272 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!