بررسی تاثیر بیماری آسم بر عملکرد و کیفیت زندگی مبتلایان

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
آسم یک بیماری التهابی دستگاه تنفسی است که بر عملکرد روانی، اجتماعی و اقتصادی بیمار تاثیر میگذارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر بیماری آسم بر عملکرد مبتلایان انجام گرفته است.
مواد و روش ها
این پژوهش مطالعه ای توصیفی است که بر روی 400 بیمار مبتلا به آسم بستری در بیمارستان های آموزشی کرج در سال های 1388-1387 با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود که مشخصات فردی و عملکرد بیماران را در ابعاد عملکرد روانی، اجتماعی و اقتصادی می سنجید. داده ها با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که اکثر واحدهای مورد مطالعه زن، متاهل و غیر سیگاری بودند. در بررسی ارتباط بین سن (00/0 P=)، وضعیت تاهل (001/0 P=) و عملکرد روانی، سطح تحصیلات و عملکرد اجتماعی (00/0 P=)، اقتصادی (0026/0 P=) و روانی (00/0 P=)، سال های ابتلا به بیماری و عملکرد اجتماعی (049/0 P=)، سابقه اعتیاد و عملکرد روانی (004/0 P=) و شدت بیماری آسم و عملکرد اجتماعی (049/0 (p= ارتباط معنی دار مشاهده شد. اما بین شدت بیماری آسم و عملکرد روانی و اقتصادی، جنس و دفعات بستری با ابعاد عملکردی بیمار ارتباط معنی دار مشاهده نگردید
بحث و نتیجه گیری
توصیه می شود عملکرد بیماران آسمی به عنوان بخشی از برنامه های مراقبتی به صورت دوره ای با هدف ارزیابی نتایج اقدامات درمانی آنان بررسی گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p721273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!