اندازه گیری اصطکاک مفصل زانوی خرگوش به روش نوسان آزاد

پیام:
چکیده:
هدف
بررسی اصطکاک مفصل زانوی خرگوش به وسیله دستگاه طراحی شده سنجش اصطکاک مفصل به روش نوسان آزاد که در تشخیص و بررسی تغییرات اصطکاک مفصل متعاقب استئوآرتروز، همارتروز و آسیب های مفصلی مؤثر خواهد بود.
مواد و روش ها
ضریب اصطکاک ده مفصل زانوی خرگوش نر بالغ آلبینو (5 زانوی چپ و 5 زانوی راست) به وزن 27/0±59/1 کیلوگرم پس از طراحی و تدوین دستگاه و نرم افزار پردازشی آن در گروه فیزیوتراپی دانشگاه تربیت مدرس، اندازه گیری شد. حداکثر زاویه انحراف اولیه، تعداد نوسانات تا رسیدن به تعادل، ضریب اصطکاک مفصل به روش خطی براساس فرمول استانتون، برازش منحنی نمایی و خطی و افت متوسط خطی و لگاریتمی منحنی نوسان اندازه گیری شد.
نتایج
حداکثر انحراف آونگ پس از رها شدن در مفاصل سمت چپ بیشتر از مفاصل سمت راست بود (001/0P<). تعداد نوسانات تا رسیدن به تعادل نیز در زانوی چپ بیشتر از زانوی راست بود (005/0P=). تمام روش های سنجش اصطکاک مفصل با یکدیگر هماهنگ بوده و اصطکاک را در سمت راست بیشتر از سمت چپ نشان داد.
نتیجه گیری
الگوی تغییرات دامنه نوسانات مفصل رفتاری غیرخطی دارد. ضریب اصطکاک مفصل به روش نمایی کمتر از خطی است و رفتار اصطکاک زانوهای چپ و راست در خرگوش با هم متفاوت است و نشان می دهد که استفاده از یک گروه کنترل مستقل در مطالعات ضروری است و نمی توان پای مقابل را به عنوان کنترل در نظر گرفت. دستگاه سنجش اصطکاک مفصل، قابلیت ارزیابی تغییرات ضریب اصطکاک، مفصل را پس از کاربرد روش های مختلف درمانی دارد. این تغییرات می تواند در تشخیص و ارزیابی بیماری های مفصلی و یافتن روش هایی برای درمان این آسیب شناسی ها نقش به سزایی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p721999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!