ارزیابی میدانهای الکتریکی و مغناطیسی، فرکانس بسیار پایین (ELF) و بررسی اثرات آن بر پارامترهای خونی کارگران یکی از صنایع سنگین فلزی تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
بررسی و مطالعه اثرات ناشی از القاء جریان و میدانهای الکتریکی و مغناطیسی با فرکانس بی نهایت کم در بدن انسان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا بدین وسیله اثرات ایجاد محتمل در مولکولی،سلولی و اندامی تعیین شوند. هدف از این مطالعه ارزیابی شدت میدانهای الکتریکی و مغناطیسی با فرکانس بینهایت کم تعیین ارتباط اختمالی این میدانها با تغییرات پارامترهای خونی افراد شاغل در یکی از صنایع سنگین تهران است.این مطالعه از نوع مطالعه موردی است.تعداد نمونه های مورد بررسی در این مطالعه که با میدانهای الکتریکی و مغناطیسی مواجهه دارند، 205 نفر است که در 4 گروه شامل 1- کارگران کوره القایی2-کارگران سختی القایی3-جوشکاران4-اپراتورهای کامپیوتر طبقه بندی می شوند.
مواد و روش ها
در زمینه ارزیابی تماس با میدانهای الکتریکی و مغناطیسی و مطالعه اپیدمیولوژیک اثرات آن در مشاغل متدهای متنوعی توصیه و به کار برده شده است. طیف متدها از متدهای ساده دسته بندی مشاغل تا متدهای پیچیده ای مانند مدل ماتریکس مواجهه شغلی است که بر اساس اندازه گیری های مواجهه پرسنل و بازسازی آن بعد از مواجهه است. در این پژوهش از روش های استاندارد جهت اندازه گیری میزان میدانهای الکتریکی و مغناطیسی استفاده شد. در این مطالعه اندازه گیری شدت میدانهای الکتریکی و مغناطیسی بر اساس دزیمتری که بر پایه روش 202 کتابچه روش های اندازه گیری انستیتو ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای امریکا انجام شد.جهت تعیین تغییرات پارامترهای خونی از کارگران نمونه های خونی گرفته شد و سپس به وسیله روش های معتبر آنالیز شد.همچنین جهت بررسی سیر تغییرات پارامترهای هماتولوژی کارگران از نتایج آزمایشات خونی سالهای قبل مندرج در پرونده های کارگران استفاده گردید.
نتایج
اندازه گیرها نشان دهنده شدت میدان الکتریکی و مغناطیسی عظیمی را در اطراف کوره های القایی است و به صورت کلی محدوده شدت میدان الکتریکی برای گروه کارگران القایی 3/2-3/2452 ولت بر متر ومحدوده شدت میدان مغناطیسی1-1/325 میکرو تسلا می باشد. در سایر مشاغل از قبیل کارگران سختی القایی این محدوده برای میدانهای الکتریکی 45/2-5/68 ولت بر متر و برای میدانهای مغناطیسی 3/1-4/20 میکرو تسلا می باشد.در گروه جوشکاران بازه میدانهای الکتریکی 02/1-23/11 ولت بر متر و میدانهای مغناطیسی 12/0-25/3 میکرو تسلا است و درنهایت در گروه اپراتورهای کامپیوتر میدانهای الکتریکی در محدوده 1/21-2/186 ولت بر متر قراردارد و برای میدانهای مغناطیسی این بازه 07/0-25/0 میکرو تسلا است.
بحث و نتیجه گیری
در گروه کارگران کوره القایی میانگین پارامترهای گلبول سفید و حجم گلبول قرمز به طور معنی دار افزایش نشان میدهد، در صورتی که میانگین گلبولهای قرمز کاهش یافته است (P<0.05). در گروه کارگران سختی القایی میانگین پارامترهای گلبولهای سفید، متوسط غلظت وزنی هموگلوبین و حجم گلبول قرمز به طور معنی دار افزایش پیدا کرده است در صورتی که میانگین گلبول قرمز و هموگلوبین کاهش پیدا کرده است. (Pv<0.05).در گروه جوشکاران میانگین پارامترهای گلبولهای سفید، حجم گلبول قرمز و هموگلوبین به شکل معنی دار افزایش پیدا کرده است و درنهایت در گروه اپراتورهای کامپیوتر شاخص های گلبول قرمز و هماتوکریت به شکل معنی دار کاهش پیدا کرده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p722486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!