تاثیر طول مدت استراحت مطلق بر میزان بروز عوارض عروقی پس از آنژیوگرافی در بیماران بستری در بخشهای پست آنژیوگرافی مراکز درمانی شهر رشت

پیام:
چکیده:
مقدمه
آنژیوگرافی عروق کرونر یک روش مهم تشخیصی در بیماران مبتلا به بیماری های عروق کرونر است که همانند هر روش تشخیصی دیگر می تواند دارای عوارضی باشد. عارضه مهم این روش تشخیصی، عوارض عروقی (هماتوم و خونریزی) در محل ورود شیت است. در جهت کنترل این عوارض لازم است بیماران پس از انجام آنژیوگرافی در حالت استراحت مطلق قرار گیرند که در منابع مدت زمان ثابت، قطعی و یکسانی برای آن ذکر نگردیده است.
هدف
لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر طول مدت استراحت مطلق بر میزان بروز عوارض عروقی پس از آنژیوگرافی انجام شد.
روش کار
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی با نمونه گیری تصادفی بود. 120 بیمار در دو گروه آزمون (2 ساعت استراحت مطلق) و شاهد (6 ساعت استراحت مطلق) از نظر بروز عوارض عروقی با یکدیگر مقایسه شدند. در هر دو گروه شیت شریانی بلافاصله پس از اتمام رویه و انتقال بیمار به بخش پست آنژیوگرافی خارج شده و پس از برقراری هموستاز اولیه با استفاده از فشار دستی، موضع با یک پانسمان شفاف (جهت مشاهده موضع) پوشیده می شد. عوارض عروقی (خونریزی و هماتوم) در آزمودنی های دو گروه تا 24 ساعت پس از انجام رویه به تناوب کنترل و ثبت می شد.
نتایج
یافته ها نشان داد که دو گروه آزمون و شاهد از نظر سن، جنس، شاخص توده بدنی، اندازه شیت، آزمون های انعقادی، مدت زمان اعمال فشار دستی و مدت زمان انجام آنژیوگرافی همگن بودند، ضمن آن که تفاوت آماری معنی داری در میزان بروز عوارض عروقی (هماتوم و خونریزی) در دو گروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری
خارج کردن بیمار از استراحت مطلق 2 ساعت پس از انجام آنژیوگرافی عروق کرونر از طریق شریان فمورال امکان پذیر می باشد. اجرای این روش مراقبتی می تواند با کاهش زمان اقامت بیمار در مراکز درمانی از یک سو، راحتی بیشتری را برای بیمار فراهم آورد و از دیگر سو ضمن کمک به کاهش اشغال تخت بیمارستانی، کاهش هزینه ها را نیز به دنبال داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p722551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!