مقایسه دو روش آموزشی مبتنی بر سخنرانی و نقشه مفهومی بر سطوح یادگیری شناختی دانشجویان پرستاری در واحد قلب و عروق

پیام:
چکیده:
اهداف
از آنجای که هدف نهایی از پرستاری حرفه ای، ارائه مراقبتهای با بالاترین کیفیت به بیماران در تمام حیطه ها (زیستی، روانی، اجتماعی) می باشد. بنابراین مدرسان پرستاری باید روش های تدریس به کار ببرند که از یادگیری سطحی دانشجویان جلوگیری کرده و باعث ارتقای یادگیری معنی دار و سطح بالا در آنها شود.این مطالعه با هدف مقایسه دو روش آموزشی مبتنی بر سخنرانی و نقشه مفهومی بر سطوح یادگیری شناختی دانشجویان پرستاری در واحد قلب و عروق انجام شد.
روش ها
در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی و با روش پیش آزمون- پس آزمون، 66 دانشجوی ترم 5 پرستاری با روش سرشماری و به روش تصادفی ساده به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند.پس از اجرای پیش آزمون، دانشجویان گروه های شاهد و مورد به مدت 8 جلسه و در طول 2 ماه به ترتیب تحت آموزش با روش سخنرانی و نقشه مفهومی قرار گرفتند. سپس پس آزمون اجرا شد و 4 هفته بعد از اجرای پس آزمون یادداری گرفته شد.برای جمع آوری داده ها از یک آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته متشکل از دو قسمت استفاده گردید که سطوح دانش و یادگیری معنادار (درک و کاربرد) دانشجویان را در زمینه درس قلب و عروق مورد ارزشیابی قرار داد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر و نرم افزار SPSS15 استفاده شد.
یافته ها
روند تغییر نمرات کل(سطح دانش و یادگیری) در هر دو روش از نظر آماری معنادار بوده است(.(P<0.01 روند تغییر نمرات سطح دانش بین دو گروه معنادار نبود. ولی روند تغییر نمرات سطح یادگیری معنادار در گروه نقشه مفهومی از نظر آماری معنادار بود(P<0.005).
نتیجه گیری
روش نقشه مفهومی برای دستیابی به سطوح بالای یادگیری و یادگیری معنادار موثر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p726833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!