عوارض و عوامل مرتبط با اپی زیاتومی در زنان نخست زا مراجعه کننده به بیمارستان های شهر تهران: مطالعه طولی به مدت سه ماه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تا پایان دهه ی 1970، برش اپیزیاتومی تقریبا در تمام زنانی که برای بار اول زایمان می کردند، به صورت رایج انجام می شد. اما بهترین فن اپیزیاتومی و منافع بالینی آن تا حد زیادی ناشناخته مانده است. هدف از این مطالعه تعیین شیوع نوع اپی زیاتومی وتبعات (درد پرینه،دیسپارونیا) وعوامل مرتبط با آن در طی سه ماه پس از زایمان می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه با طراحی مشاهده ای و طولی در بیمارستان های آموزشی شهر تهران انجام شد.تعداد نمونه ها 510 خانم نخست زا با زایمان طبیعی بود. تبعات اپی زیاتومی؛ درد برمبنای مقیاس دیداری2 10 واحدی، به وسیله مصاحبه 24 ساعت 10،40 و90روز پس از زایمان ودرد پس از نزدیکی به همین ترتیب در روز های 10،40و90 روز پس از زایمان اخذ و در فرم اطلاعاتی ثبت شد. پس از تکمیل تعداد نمونه ها اطلاعات توسط نرم افزار SPSS و با توجه به نوع متغیر ها جهت تجزیه وتحلیل استفاده گردید.
یافته ها
شیوع اپیزیاتومیدراین پژوهش 3/97 درصد برآورد شد،3 /32 درصد اپیزیاتومی نوع مدین و7/67 درصد نوع مدیولترال دریافت کردند. عوارض اپی زیاتومی عبارتند از: درد پرینه که در 1،10، 40 و90روز بعد از زایمان به ترتیب 4/96،63،25 و12درصد به دست آمد و دیسپاونی در 10،40 و 90روز بعد از زایمان به ترتیب 100، 66 و2/31 درصد به دست آمد.
بحث و نتیجه گیری
شیوع اپی زیاتومی در ایران بسیار بیشتر از میزان های گزارش شده از سایر نقاط دنیا می باشد و شیوع اپی زیاتومی مدیولترال در ایران علی رغم مشکلات آن بیشتراز اپی زیاتومی مدین می باشد. فراوانی درد پرینه نشان داد که درد پرینه در24 ساعت اول با تعداد استریا، نوع اپی زیاتومی، وزن نوزاد و درد پایدارپرینه(بعد از 40 روز) با طول فاز اول زایمان ارتباط دارد. واژینال
زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 233
لینک کوتاه:
magiran.com/p727127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!