روشی نوین در تعیین مقدار کانی ها، و توزیع شبکه سه بعدی آنها در بررسی های سنگ شناسی، با استفاده از ریزمدل سازی، و بررسی موردی گارنت در اولین زون اسکارن حسن آباد یزد

پیام:
چکیده:
اندازه گیری مقدار کانی ها و تعیین توزیع فضایی آنها یکی از اولویتهای اصلی بررسی های زمین شناسی اقتصادی و سنگ شناسی است. امروزه روش های متعددی برای تعیین میزان کانی های موجود در یک سنگ وجود دارد، ولی روشی سریع، ارزان، و دقیقی که شبکه سه بعدی کانی های موجود در یک سنگ را نشان دهد، در دسترس نیست. در این بررسی با استفاده از تهیه تصاویر رقومی پیوسته از یک سنگ، مدل سه بعدی کانی (گارنت) موجود در آن ترسیم می شود. بدین منظور تصاویر پیوسته از نمونه ها با ضخامت 300 میکرون تهیه و در نرم افزار متلب مورد پردازش قرار گرفت، و مدل سازی حجمی نهایی در نرم افزار راک ورکس انجام پذیرفت. شبکه گارنتها از حذف زمینه سنگ در مدل به دست آمده با استفاده از انحراف معیار داده ها ساخته شد، و با استفاده از نسبت حجم مدل فیلتر شده به حجم مدل اولیه، مقدار حجمی گارنت سنگ محاسبه شد. با توجه به مقدار 4/31 درصدی گارنت می توان زون مورد مطالعه را زون گارنت ولاستونیت نامید. این روش را می توان در مواردی مانند تعیین تخلخل سنگها، محاسبه عیار ماده معدنی و باطله کانسارها، بررسی آبگونهای درگیر، مشخص کردن نام سنگ، منطقه بندی، تعیین آرایش، و جهت یافتگی سه بعدی کانی ها نیز به کاربرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
533 تا 544
لینک کوتاه:
magiran.com/p730453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!