بررسی تاثیرآموزش برآگاهی، نگرش و عملکرد مادران خانه دار مراجعه کننده به به مرکز بهداشتی- درمانی آزاد شهر شهر یزد نسبت به سرطان پوست - 1387

چکیده:
بررسی های انجام شده در اغلب کشورها حکایت ازشیوع بسیار زیادسرطانهای پوستی دارد و تعداد مبتلایان آن روز به روز در حال افزایش است. در استان یزد شایعترین سرطان،سرطان پوست با شیوع 28% می باشد که نشان داده شده 1/31% از سرطانهای پوستی مربوط به خانم های خانه دار است.
نظربه اینکه اقدامات پیشگیرانه زمانی مثمرثمر خواهد بودکه مردم آگاهی لازم درخصوص بیماری و نحوه پیشگیری ازآن را داشته باشند، این تحقیق با هدف بررسی تاثیرآموزش برآگاهی، نگرش وعملکرد مادران خانه دار نسبت به سرطان پوست انجام گردید.
مطالعه حاضر مطالعه ای نیمه تجربی است ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه ای حاوی 43 سوال مشتمل بر 20 سوال آگاهی، 12 سوال نگرش،7 سوال عملکردو4 سوال در زمینه مشخصات دموگرافیک بود که توسط 76 مادر خانه دارکه به طور تصادفی به مرکز بهداشتی- در مانی آزاد شهر مراجعه کردند از طریق خود ایفا تکمیل گردید. روایی محتوی و صوری پرسشنامه با استفاده از پانل خبرگان تایید گردید. میزان ضریب آلفای کرونباخ برای نگرش و آگاهی به ترتیب7/.=α و8/.=α بدست آمد. بعد از آموزش از طریق پاورپوینت و بحث گروهی و گذشت فاصله زمانی یک ماه پرسشنامه مجددا توسط آنها تکمیل گردید. درنهایت داده هااز طریق نرم افزارآماریSPSS و با استفاده ازآزمون های آماری One-Way ANOVAو Tow-Related-Samples Test آنالیزگردید.
آموزش ارائه شده باعث افزایش آگاهی 25/36%، نگرش88/13 % و عملکرد 10/36% افراد شده به طوریکه بین میانگین هر سه مورد قبل و بعد از برنامه مداخله تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد.(001/0P=) نتایج بررسی نشان دهنده آگاهی پایین مادران در مورد بیماری می باشد و تداوم آموزش جهت افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد الزامی است و نیاز به آموزش در زمینه پیشگیری از بیماری وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p730865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!