بررسی شیوع آسیبهای ورزشی کاراته در مردان کاراته کای حرفه ای شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کاراته از محبوبترین ورزشهای رزمی در کشور محسوب می شود. با توجه به سطح بالای برخورد در این رشته ورزشی توجه به شیوع و توزیع آسیبهای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا در این تحقیق بر آن شدیم که میزان شیوع آسیبهای ورزشی در مردان کاراتهکای حرفه ای شهر اصفهان را تعیین کنیم.
مواد و روش ها
در یک مطالعه توصیفی گذشتهنگر 50 نفر از کاراته کاهای حرفهای (میانگین سن 64/4±4/22 سال) حایز حداقل به یک مقام قهرمانی کشوری در مطالعه شرکت داده شدند. اطلاعات ازطریق یک پرسش نامه محقق ساخته مشتمل بر سوالاتی پیرامون ویژگی های آسیب در طی دو سال گذشته بهدست آمد.
یافته ها
در مجموع میزان شیوع آسیب در این مطالعه، 35/4 آسیب در هر 1000 ساعت مسابقه و تمرین برآورد شد. از 185 آسیب ثبتشده، بهترتیب اندام تحتانی با 64 مورد (35 ‎%‎) و سر و صورت با 60 مورد (32 ‎%‎) شایع ترین محل آسیب را به خود اختصاص دادند. 46 ‎%‎ آسیبها در حین تمرین و 40 ‎%‎ در زمان مسابقه رخ دادند. از لحاظ شدت، آسیبهای خفیف (43 ‎%‎) بیش از سایر آسیبها گزارش شدند. خطای تکنیکی حریف (26 ‎%‎)، اصلیترین مکانیسم آسیب را تشکیل میداد. از نظر نوع آسیب، ضربدیدگی و کوفتگی (25 ‎%‎) بیش از سایر انواع ذکر شد. از لحاظ شایعترین دوره زمانی وقوع آسیب در مسابقات لیگ، بیشترین آسیبها در پیش از فصل مسابقه رخ داده بود.
نتیجه گیری
با توجه به میزان شیوع گزارش شده به نظر نمیرسد که آسیب های کاراته در قیاس با بسیاری دیگر از رشته های ورزشی شیوع بیشتری داشته باشد. همچنین اکثر آسیبها در کاراته از شدت خفیف و ملایمی برخوردار هستند و میتوان این اطمینان را به ورزشکاران و والدین داد که این ورزش بر خلاف تصور عمومی مبنی بر خشن و پر برخورد بودن از ایمنی نسبی مناسبی برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
201
لینک کوتاه:
magiran.com/p733288 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!