بررسی خصوصیات کمی و کیفی پسماندهای شهرک های صنعتی

مطالعه موردی: شهرک صنعتی بوعلی
چکیده:
مدیریت پسماندهای صنعتی در کشور ما به دلیل فقدان متولی خاص اجرایی، قوانین و معیارهای مدون کنترل کننده و سازمان نظارتی کارآمد، از جایگاه مناسبی برخوردار نبوده و در بیشتر موارد حتی آمار صحیحی از میزان تولید این مواد در دست نیست. از این رو قبل از هر گونه برنامه ریزی در خصوص این مواد بایستی خصوصیات کمی و کیفی آن ها شناخته شود. در این راستا بررسی وضعیت پسماندهای صنایع مستقر در شهرک صنعتی بوعلی، به عنوان بزرگ ترین مرکز صنایع فعال، در استان همدان مورد توجه قرار گرفت. اطلاعات مربوط به پسماندهای تولیدی این شهرک با توجه به اهداف مطالعه، به وسیله پرسشنامه، توسط نفرات آموزش دیده با حضور در واحدهای صنعتی جمع آوری گردید.
نتایج به دست آمده نشان داد که کل پسماند تولیدی در شهرک حدود 3632 تن درسال است. سرانه تولید زباله خانگی توسط هر کارگر به طور متوسط در شهرک حدود 226 گرم در روز است. متوسط سرانه تولید پسماند صنعتی توسط هر کارگر در شهرک 6430 گرم در روز می باشد. همچنین گروه های مختلف صنایع شامل صنایع غذایی3/18، نساجی1، سلولزی76/3، شیمیایی25/37، کانی غیر فلزی93/35، فلزی 88/2 و برق و الکترونیک 88/0% پسماندهای صنایع را تولید می نمایند. پسماندهای مخلوط74/23، فلزی76/0، روغنی62/0، باطری ها 0014/0، خطرناک 28/36و سایر پسماندها 6/38 % وزنی پسماندها را تشکیل می دهند. 46/85% از پسماند تولیدی صنایع توسط ماشین جهت دفع در محل دیگر حمل می گردد. در بررسی ها مشخص شد که محفظه خاص جهت نگه داری 4/28% از پسماند صنایع وجود ندارد. همچنین 5/98% از پسماندهای خطرناک تولیدی در صنایع در محفظه مخصوص نگه داری می شود. با توجه به نتایج فوق جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست، برقراری یک سیستم مدیریت مناسب جهت سامان دهی مواد زاید صنعتی امری واجب می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
215
لینک کوتاه:
magiran.com/p734894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!