بررسی نقش عامل انسانی در بروز و شدت تصادفات جاده ای بر اساس مدل های رگرسیون LR و CART

چکیده:
تصادفات یکی از بزرگ ترین مشکلات سلامتی عمومی در جهان است. این امر بسیار مهم است، زیرا بیشتر قربانیان جوانانی هستند که قبل از تصادف دارای سلامتی کامل بوده اند. این مسئله در کشور ایران با روند صعودی تعداد کشته شدگان و افزایش تعداد کاربران از راه های کشور و همچنین افزایش تعداد سفرها مهم تر شده است. این مقاله به بررسی نقش عامل انسانی در بین عوامل سه گانه موثر بر تصادفات جاده ای می پردازد. جمعیت آماری مورد نظر تصادفات جاده ای رخ داده در کشور ایران است و نمونه آماری، تصادفات جاده ای است که در سال 1385رخ داده اند که بر اساس روش نمونه گیری خود انتخابی به دست آمده است، و اندازه آن 343هزار و82 فقره است. برای گردآوری اطلاعات از منابع داده های کام114 که دادگان تصادفات جاده ای محسوب می شود استفاده شده است.
یافته های تحقیق نشان دادند که در 97.5درصد تصادفات، تاثیر عامل انسانی وجود داشته است. لیکن نقش یا میزان نسبی تاثیرگذاری این عامل نسبت به عوامل دیگر 49درصد است. اطلاعات به دست آمده حاکی است 38درصد کسانی که کشته می شوند راننده نیستند. بیش از 22درصد کشته شدگان تصادفات جاده ای را افراد غیر سرنشین در خودرو اعم از عابران پیاده و دوچرخه سواران تشکیل می دهند. در 48درصد از سوانح رانندگی، شدت صدمه راننده شدید بوده است. بیشترین درصد درباره تاثیر عوامل انسانی در بروز و شدت تصادفات جاده ای، مربوط به بی توجهی به مقررات می باشد(64.5درصد) و پس از آن مصرف مشروبات الکلی و استعمال مواد مخدر(24.3درصد) بیشترین درصد فراوانی را به خود اختصاص داده است. خستگی و خواب آلودگی تنها 3.9درصد علل انسانی در وقوع تصادفات را به خود اختصاص داده است. 19درصد کسانی که تصادف نموده اند دارای گواهینامه مشروط یا ب1 بوده اند. این در حالی است که 67.9درصد از کسانی که در تصادفات رانندگی فوت کرده اند و 8درصد از کسانی که مجروح شده اند گواهینامه مشروط یا ب 1 داشته اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p735154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!