تجارب خانواده های دارای کودک معلول: یک مطالعه پدیدارشناسی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تولد کودک معلول حادثه ای است که بر تمام اعضا خانواده و ارتباطات داخلی و خارجی آن اثر می گذارد و نیاز به بررسی عملکرد خانواده دارد. شواهد نشان می دهد که بعضی از خانواده ها هرگز به طور کامل نسبت به این حادثه تطابق پیدا نمی کنند. از آن جا که شناخت تجارب خانواده های دارای فرزند معلول، مددکار را به شناخت عمیقی از وضعیت خانوادگی، روابط فردی و اجتماعی این افراد می رساند نتایج این تحقیق می تواند کمک کننده باشد.
مواد و روش ها
موضوع مورد مطالعه در این تحقیق، تجارب خانواده های دارای کودک معلول بود و با توجه به این که پدیده مورد مطالعه در این پژوهش، تجارب انسانی بود، از روش پدیده شناسی استفاده شد. نمونه گیری مبتنی بر هدف بوده و به منظور رسیدن به اهداف پژوهش با 12 نفر از اعضای خانواده هایی که دارای کودک معلول بودند و کودک آن ها در مراکز نگهداری معلولین ذهنی اداره بهزیستی نگهداری می شد مصاحبه شد. پژوهشگر با مصاحبه و مکالمه عمیق و سازمان نیافته که بر طرح سؤالات وسیع، باز و محوری استوار بود به شرکت کننده کمک نمود تا تجارب زندگی خود را بیان کند. در این پژوهش روش تجزیه و تحلیل داده ها براساس روش هفت مرحله ای کلایزی انجام شد.
یافته ها
مصاحبه انجام شده از 12 شرکت کننده روی کاغذ پیاده گردید و سخنان مهم جدا شد و 74 کد استخراج شد.از بین آن ها مفاهیم اصلی ایجاد شد. این مفاهیم در دسته بندی های موضوعی اصلی قرار داده شدند و به این ترتیب کدهای استخراج شده در پنج مفهوم اصلی به این شرح طبقه بندی شدند:1_ساختار حمایتی،2_ابزارهای تطابقی،3_تعاملات، 4_مشخصه های کودک، 5_بار روحی روانی.
بحث: نتایج تحقیق نشان می دهد وجود کودک معلول منجر به مشکلات روحی روانی و تغییرات وسیعی در کلیه ابعاد زندگی کلیه اعضا خانواده می شود و بر تعاملاتشان اثر می گذارد. اعضا خانواده جهت تطابق خود و سازگاری و یا برگشتن به زندگی عادی راه های متفاوتی را در پیش می گیرند و با وجود مشکلات روحی روانی و تعارضاتی که پیدا می کنند به عنوان یک کودک ضعیف با نا توانی های خاص خود و متعلق به آن ها درصدد حمایت از او بر می آیند. مشکلات روانی، اجتماعی و اقتصادی که خانواده در حین سازگاری با بچه معلول تجربه می کنند می تواند منجر به تعارضاتی در خانواده شود و ممکن است منجر به تغییراتی در نقش های افراد و عملکرد آن ها در خانواده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p737136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!