منابع تنش زا از دیدگاه مادران نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه

پیام:
چکیده:
مقدمه
تولد هر نوزاد یک مرحله انتقالی در زندگی هر زن باردار بوده و ورود به نقش مادری ممکن است برای وی تنش زا باشد. اما تولد یک نوزاد بیمار و بستری شدن نوزاد باعث می شود تمام برنامه ها، امید و شادی خانواده به یاس، نگرانی و سردرگمی تبدیل شده و والدین دچار فشار روانی شوند. بستری شدن نوزاد در بخش مراقبت ویژه یک رویداد پرتنش برای مادران بوده که آنها را با چالش های فراوانی روبرو می کند. به همین منظور برآن شدیم تا مطالعه ای تحت عنوان بررسی منابع تنش زا از دیدگاه مادران نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه انجام دهیم.
مواد و روش ها
این بررسی یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که از روش نمونه گیری آسان برای انتخاب نمونه استفاده شده است نمونه های این مطالعه را 50 مادر که نوزاد آنها سابقه بستری در بخش مراقبت های ویژه مراکزآموزشی درمانی الزهرا و کودکان را داشته اند تشکیل داده است. منابع تنش زا از دیدگاه مادران با استفاده از پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت از مادران خواسته شد تا شدت تنش زایی هر یک از منابع را با انتخاب یکی از گزینه های " اصلا، کمی، متوسط، خیلی زیا د، به شدت، تجربه نکرده ام " مشخص نمایند.در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS/Ver13 و آمار توصیفی، میانگین و انحراف معیار مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد منابع تنش زا در مورد ظاهر، درمان و رفتار نوزاد از دیدگاه مادران شامل " مشاهده نوزاد در حال درد کشیدن با میانگین 08/4"، وقفه تنفسی با میانگین 02/4 "، " تغذیه وردیدی نوزاد یا تغذیه از راه لوله با میانگین89/3"، " با" مشاهده نوزاد درحال ترس با میانگین 77/3 " و " متصل بودن نوزاد به دستگاه تهویه مصنوعی با میانگین 75/3 "بوده است و همچنین منابع تنش زا در مورد ارتباط با نوزاد را شامل " جدا بودن از نوزاد با میانگین 91/3 "، " عدم تغذیه نوزاد توسط مادر با میانگین63/3"،" نداشتن وقت برای تنها بودن با نوزاد با میانگین 59/3 "، " احساس ناامیدی در موردحمایت از نوزاد در مقابل درد با میانگین 58/3 "و " عدم مراقبت از نوزاد توسط مادر با میانگین 58/3"را ذکر کرده بودند.
بحث و نتیجه گیری
چالش امروزه پرستاران بخش نوزادان نه تنها فراهم کردن بهترین برنامه های مراقبتی از نوزادان نارس می باشد بلکه کمک به مادران برای پذیرش نوزاد نارس و پرورش حس مادری می باشد. نتایج این مطالعه نشان داد که منابع تنش زا از دیدگاه مادران نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه بسیار متنوع می باشد. از آنجائیکه پرستاران به علت موقعیت استثنائی خود در بخش مراقبت ویژه تاثیر زیادی در کاهش استرس والدین دارند لذا توجه به این منابع تنش زا ضروری می باشد و از این رو لزوم تبدیل مراقبت نوزاد محور به مراقبت خانواده محور در مراکز آموزشی درمانی فوق شدیدا احساس می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p737574 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!