نیازهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به درمانگاه دیابت بیمارستان سینا تبریز

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت شیرین، نوعی بیماری است که به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین ایجاد می شود. گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که شیوع دیابت از 4 درصد در سال 1995 به 4/5 درصد در سال 2035 خواهد رسید. بیماری دیابت، یک بیماری مزمن و مستلزم رفتارهای خود مراقبتی ویژه در تمام عمر می باشد. این مطالعه به منظور تعیین نیازهای خود مراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو در شهر تبریز، انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی می باشد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه در پنج حیطه تغذیه، ورزش، مصرف داروهای خوراکی، تزریق انسولین و عوارض دیابت، به روش مصاحبه جمع آوری شد. واحدهای مورد پژوهش 92 نفر بودند که به صورت در دسترس، از بین بیماران دیابتی نوع دو مراجعه کننده به درمانگاه دیابت بیمارستان سینای تبریز در سال 1383 انتخاب شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که در حیطه تغذیه، 6/61 درصد از واحدهای مورد پژوهش، در حیطه ورزش، 59 درصد از واحدهای مورد پژوهش، در مورد تزریق انسولین، 1/61 درصد از افراد تحت مطالعه و در مورد عوارض بیماری دیابت، 8/56 درصد نیاز خود مراقبتی متوسط داشتند. در مورد مصرف داروهای خوراکی 5/47 درصد واحدهای مورد پژوهش، نیاز خود مراقبتی بالا داشتند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به اینکه اکثریت واحدهای مورد پژوهش نیازهای خودمراقبتی متوسط و بالا داشتند، بنابراین، نتایج حاصل بیانگر ضرورت توجه بیشتر مدیران و مسؤولان در امر آموزش به بیماران دیابتی است تا با ارتقا سطح آگاهی و عملکرد بیماران، کیفیت خودمراقبتی بیماران افزایش یافته و از ایجاد عوارض بیماری پیشگیری شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p737628 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!