مقایسه میزان رضایت جنسی بین زوجین بارور و نابارور مراجعه کننده به مرکز آموزشی_ درمانی الزهرا(س) تبریز، 1385

پیام:
چکیده:
مقدمه
ناباروری یکی از بحرانهای پیچیده زندگی زوجین است که منجر به فشارهای عمیق عاطفی و روانی بر روی زوجین می شود. مطالعات متعددی آشفتگی، استرس، افسردگی، پائین بودن عزت نفس، نارضایتی زناشویی را پیامدهای روانشناختی ناباروری معرفی می نمایند. در طول مدت درمان ناباروری50 تا 60 درصد از زوجین کاهش واضحی را در رضایت جنسی بیان کرده اند. این پژوهش با هدف مقایسه رضایت جنسی بین زوجین بارور و نابارور مراجعه کننده به مرکز آموزشی- درمانی الزهراء تبریز و ارتباط آن با عوامل مرتبط انجام گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی- مقایسه ای است که در آن میزان رضایت جنسی 150 زوج نابارور با 150 زوج بارور که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ای که مشتمل بر دو بخش مشخصات فردی- اجتماعی زوجین و آزمون استاندارد رضایت جنسی لارسون بود صورت گرفت. داده های بدست آمده از این مطالعه، بوسیله روش های آماری توصیفی و آزمونهای تفاوت میانگین و آزمون رابطه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
بررسی ها نشان داد تفاوت امتیاز رضایت جنسی بین زوجین بارور و نابارور از لحاظ آماری معنی دار نبود. ارتباط بین طول مدت ازدواج، وضعیت اقتصادی، تعداد دفعات درمان ناموفق، طول مدت تشخیص ناباروری و انجام آزمایشات تشخیصی با رضایت جنسی از لحاظ آماری معنی دار بود.
بحث و نتیجه گیری
یکی از وظایف مهم ماماها در مواجهه با زوجین نابارور، افزایش آگاهی این مددجویان در رابطه با مسایل جنسی است. دانستن این موضوع که رابطه جنسی بخش بسیار مهمی از روابط زناشویی بوده و صرفا راهی برای رسیدن به باروری نیست، به مددجویان در بیان احساسات خود در رابطه با مسایل جنسیشان کمک خواهد کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p738043 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!