اختلالات اضطراب و افسردگی در زنان مبتلا به سرطان تناسلی و پستان

چکیده:
مقدمه
بیماران مبتلا به سرطان، بیماری خود را غیر قابل درمان می دانند و نیمی از آنان بنوعی دچار اختلال روانپزشکی هستند. پژوهش حاضر به منظور بررسی فراوانی اضطراب و افسردگی در 100 مورد زن مبتلا به سرطان دستگاه تناسلی و پستان انجام شده است.
مواد و روش ها
این تحقیق یک مطالعه توصیفی و از نظر زمانی مقطعی می باشد. جامعه مورد مطالعه بیماران مبتلا به سرطان پستان و دستگاه تناسلی مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی و درمانگاه مرکز آموزشی و درمانی شهید قاضی تبریز می باشند. به این منظور 100 بیمار زن مبتلا به صورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه حاوی اطلاعات دموگرافیک و آزمون اضطراب و افسردگی زونگ1 بود. تجزیه و تحلیل نتایج توسط برنامه آماری EPI6 صورت گرفت.
یافته ها
از 100 مورد بیمار مورد مطالعه 81 نفر مبتلا به سرطان پستان و 19 نفر مبتلا به سرطان دستگاه تناسلی بودند. در بین بیماران با سرطان پستان 5/39 درصد افراد افسردگی و 9/25 درصد آنان نیز اضطراب داشتند. در بین بیماران با سرطان دستگاه تناسلی 6/52 درصد افراد افسردگی و 9/52 درصد آنان نیز اضطراب داشتند.
بحث و نتیجه گیری
پیترسن2 نشان داده است که 70-47 درصد زنان با سرطان دستگاه تناسلی علائم اضطراب و افسردگی داشته اند. در مطالعه حاضر شیوع افسردگی در سرطان دستگاه تناسلی 6/52 درصد و شیوع اضطراب 9/52 درصد می باشد؛ که شیوع بالای اضطراب و افسردگی را در این مطالعه نشان می دهد.کیسان3 و همکارانش شیوع اختلالات اضطرابی را در بیماران با سرطان پستان 6/14 درصد و شیوع اختلالات افسردگی را 7/36 درصد ارزیابی کرده است. در این مطالعه شیوع اضطراب در سرطان پستان 9/25 درصد و شیوع اختلالات افسردگی 5/39 درصد می باشد که شیوع اضطراب در مطالعه حاضر بالاتر از مقادیر بدست آمده در مطالعه کیسان می باشد که شاید به تفاوت در ابزارهای استفاده شده و نیز تفاوت نمونه های مورد مطالعه و نحوه مدارای آنان با استرس مربوط باشد ولی شیوع افسردگی تقریبا مشابه می باشد. در مجموع شیوع اضطراب و افسردگی بطور قابل توجهی در این بیماران به چشم می خورد. با توجه به شیوع قابل ملاحظه اضطراب و افسردگی در سرطان پستان و دستگاه تناسلی به نظر می رسد مداخله و درمان اضطراب و افسردگی به بهبود کیفیت زندگی چنین بیمارانی کمک قابل توجهی خواهد کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p738072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!