بررسی میزان صحت نتایج آزمایش ها در آزمایشگاه های کاشان طی سال های 78-1377

چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به اهمیت میزان صحت نتایج آزمایش ها عوامل مختلف در خون و مایعات بدن، تشخیص صحیح و به موقع آزمایشگاه می تواند در تایید یا رد تشخیص بیماری موثر باشد و از آنجایی که در آزمایشگاه های مختلف، موارد و روش های گوناگونی جهت آزمایش ها بکار می رود، در نتیجه احتمال اختلاف در نتایج آزمایش ها موجب نگرانی بیماران و پزشکان می شود، این مطالعه به منظور تعیین میزان صحت نتایج آزمایش های بیوشیمیایی، هورمون شناسی و سرولوژی در آزمایشگاه های کاشان در سال 78-1377 انجام گرفت.

مواد و روش ها

تحقیق به روش توصیفی در کلیه آزمایشگاه های کاشان صورت پذیرفت، خصوصیات و امکانات آزمایشگاه بررسی و جهت بررسی صحت آزمایش های بیوشیمیایی نمونه استاندارد قند، BUN، کره آتین، اسید اوریک، کلسترول و تری گلیسرید از کارخانه بیومریکس تهیه و برای آزمایش های تیروئیدی نمونه سرم از بیماران مبتلا به اختلالات تیروئیدی تهیه و نیز جهت آزمایش های سرولوژی نمونه های مثبت رایت و کمبس رایت از افراد مبتلا تهیه و در لوله ها به طور مساوی تقسیم و کدگذاری گردید و نمونه ها در دفعات متعدد با محیط ترانسپورت یکسان به کلیه آزمایشگاه ها ارسال گردید. نتایج آزمایش ها با 7± درصد برای آزمایش های با روش دستی و 5± درصد برای روش های غیردستی به میزان واقعی آن برای هر آزمایشگاه به عنوان موارد صحت تلقی گردید.

یافته ها

تحقیق روی 3842 تست و در 12 آزمایشگاه به عمل آمد و 82% آنان همکاری داشتند، انجام پذیرفت. میزان صحت آزمایش های هورمون شناسی 90.3%، سرولوژی و بیوشیمیایی 55% بود. بیشترین میزان صحت از آزمایش های هورمون شناسی مربوط به T4 با 96.5%، از سرولوژی رایت 77.8% و از آزمایش های بیوشیمیایی BUN با 61.58% بود. همچنین از کل آزمایش های مورد مطالعه آزمایشگاه H و I با 72.4% بهترین صحت نتایج و آزمایشگاه B با 48.8% کمترین میزان صحت را داشته است.
نتیجه گیری و توصیه ها: میزان صحت نتایج آزمایش ها در حد نازل و با توجه به اهمیت تشخیص آن، تحقیقات بیشتری برای شناخت علل و نیز تحقیقات تجربی برای تعیین تاثیر آن را توجیه می نماید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p739465 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!