تحلیل دریافت جوانان تحصیلکرده تهرانی از فیلم های علمی تخیلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

:جهانی که در آن محدوده های شناخته ها و نا شناخته ها درهم آمیخته شده است، فرد را در برابر عرصه ای پرتحرک از نمادها و نشانه ها قرار داده است. جهان رسانه ای به طور عام و فیلم به طور خاص به عنوان نقطه مرکزی صنایع فرهنگی در کانون توجهات بین المللی قرار دارد و ابعاد اثرگذاری آن در بسیاری از مباحث آکادمیک مورد توجه است به همین دلیل در رویکرد مطالعات فرهنگی توجه به نحوه ادراک و دریافت مخاطبان از محتوای رسانه ای به ویژه فیلم شایان توجه بوده است.
فیلم یکی از عرصه های رسانه ای است که توجه بدان به عنوان یک ابزار قدرتمند از زاویه اثرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و... حایز اهمیت است؛ گرچه نباید این مسئله را نادیده گرفت که قدرت فیلم وابسته به نوع برداشت، ادراک و نهایتا دریافت هر مخاطب از محتوای رسانه ای است.در این میان ژانر علمی تخیلی به عنوان یکی از ژانرهای پیچیده و مورد توجه جوانان به دلیل پوشش گسترده مباحث مختلف نگاهی ویژه را می طلبد و نحوه ادراک و دریافت جوانان از این ژانر قابل توجه است؛ لذا در این مقاله ما به دنبال تحلیل نحوه دریافت جوانان تحصیلکرده تهرانی از ژانر علمی تخیلی بودیم و هدف تحلیل نحوه اثرگذاری جنسیت و رشته تحصیلی بر دریافت جوانان از ژانر علمی تخیلی بود. بدین منظور چهار فیلم 2001: ادیسه فضایی، ماتریکس 1، هوش مصنوعی و چهار شگفت انگیز انتخاب شده است و با کمک روش کیفی و تکنیک مصاحبه عمقی با 28 نفر از زنان و مردان تحصیلکرده در رشته های مختلف مصاحبه صورت گرفته است و نتایج کسب شده حاکی از آن است که زنان علاقه ای به این ژانر ندارند؛ جوانان براساس جنسیت و رشته تحصیلی برداشتها و دریافتهای گوناگونی از این ژانر ارائه می دهند و علاوه بر این دو متغیر عوامل دیگری نیز بر دریافت موثرند و این ژانر دارای کاربردهای مختلفی است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
133
لینک کوتاه:
magiran.com/p742649 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!