نبردهای تن به تن رستم در نسخه خطی شاهنامه رشیدا محفوظ در کتابخانه کاخ گلستان

پیام:
چکیده:
اصفهان حتی پیش از آن که شاه عباس آن را به پایتختی انتخاب کند، یک مرکز معتبر فرهنگی به شمار می آمد. ولی در زمان سلطنت و فعالیت معماران و هنرمندان تحت حمایت وی، اصفهان نه تنها مرکز حکومت قلمداد می شد، بلکه تبدیل به مرکزی تجاری شد و همچنین در جای خود، به مرکزی فرهنگی هنری محسوب می شد.
حاکمان ایرانی، بر اساس روش مرسوم، سفارش مصورسازی نسخه ای از شاهنامه را با هدف تجلیل و کرامت سلطنتشان صادر می کردند. موزه های هنری داخل و خارج ایران شاهنامه های مصور زیادی از دوره صفویه در خود محفوظ دارند که هریک در تحلیل تحولات نقاشی مکتب اصفهان نقشی مهم ایفا می کنند. در این میان شاهنامه رشیدا، یکی از نسخه های مهم خطی مصور این دوره که هم اکنون در کاخ موزه گلستان تهران نگهداری می شود جهت بررسی انتخاب شده استنگاره های شاهنامه رشیدا دارای ترکیب بندی و رنگ بندی قابل توجهی است که نمایانگر تبحر نگارگر آن است. همچنین خوشنویسی زیبای آن حکایت از مهارت کاتب دارد. این نسخه بالغ بر 93 تصویر دارد. البته در این مقاله تنها آن دسته تصاویر مرتبط با جنگ های تن به تن رستم پهلوان انتخاب گردیده و با توجه به سبک و ویژگی های نگارگری آن بررسی شده است.
اهداف مقاله؛ 1- بررسی موضوعی و زیبایی شناسی نگاره های نسخه شاهنامه رشیدا، با موضوع نبردهای تن به تن رستم 2- دستیابی به شاخصه های سبکی نسخه رشیدادر راستای رسیدن به این اهداف سؤالاتی مطرح می شود:1- در تصویرپردازی شاهنامه رشیدا، نگارگر چه ویژگی ها هنری را مدنظر داشته است؟
2- ویژگی های هنری نبردهای تن به تن رستم در شاهنامه رشیدا کدام است؟
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p743995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!