تعیین میزان حساسیت واحد های سنگی به فرسایش با استفاده از روش های مرکب چند متغیره خطی، مثالی از حوضه آبخیز لاتشور، شمال شرق پاکدشت

چکیده:
حوضه آبخیز لاتشور در شمال شرق شهرستان پاکدشت واقع شده و مساحتی بالغ بر 2/22 کیلومتر مربع دارد. واحدهای سنگی در برگیرنده این حوضه شامل کنگلومرای هزاردره، واحدهای قرمز نئوژن و رسوبات کواترنر است. در محل خروجی این حوضه یک سد خاکی احداث شده است که در طی 12 سال، بیش از نیمی از آن بوسیله رسوب پر شده است و عملا استفاده از آن را برای جلوگیری از خطرات احتمالی سیلاب برای زمین های کشاورزی و روستاهای پایین دست حوضه با مشکل جدی مواجه کرده است. این امر نشان می دهد که میزان فرسایش پذیری واحدهای سنگی در بالادست سد لاتشور بالا است. با انطباق نقشه های توپوگرافی قبل و بعد از احداث سد لاتشور میزان رسوب ذخیره شده در مخزن سد برابر88512 متر مکعب شده است. با توجه به نتایج حاصل از دسته بندی خوشه ایو آزمون F، کانی های رسی مونتموریونیت و ایلیت به عنوان منشایاب معرفی شده اند و همچنین برای محاسبه رسوبدهی واحدهای سنگی حوضه لاتشور از روش های مرکب چند متغیره خطی استفاده شده است. در خاتمه مشخص شد که بخش مارنی واحدهای قرمز نئوژن 97% از رسوب انباشته شده در مخزن سد لاتشور را تولید کرده است. نتایج حاصله نشان می دهد که واحدهای مارنی از حساسیت بسیار زیادی در برابر فرسایش برخوردارند و بایستی راهکار مناسبی برای افزایش مقاومت آنها در برابر فرسایش در نظر گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p747408 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!