فلسفه و هنجارهای کارکردی رسانه های جمعی در اندیشه امام خمینی

پیام:
چکیده:
امروزه حضور گسترده رسانه های جمعی در جهت دهی افکار عمومی جهان واقعیتی انکارناپذیر می باشد که دنیای معاصر را تحت تاثیر قرار داده است. یکی از مهم ترین مسائل فلسفی این حوزه در عرصه دین و رسانه نمود پیدا می کند. ذات گرایان این دو مقوله را ذاتا متعارض یکدیگر تلقی می کنند. در مقابل، معناگرایان تعامل و پیوند بین این دو را مد نظر قرارمی دهند؛در این رویکرد رسانه وسیله ای جهت نیل به هر گونه هدفی می باشد. امام خمینی با توجه به فلسفه دینی رسانه به نقش رسانه ها در تعلیم و تربیت اقشار و طبقات اجتماعی می پردازند. ایشان علاوه بر اهتمام به محتوای دینی رسانه، ساختار دینی حاکم بر رسانه را نیز مدنظر قرار داده و توصیه می نمایند از این ابزار در انتقال مبانی و معانی دینی بهره گرفته شود.
از سوی دیگر در حوزه کارکردهای اجتماعی وسایل ارتباط جمعی می توان به شش کارکرد کلی اشاره داشت که عبارتند از: آموزشی، راهنمایی و ارشادی، همبستگی اجتماعی، تفریح و سرگرمی، اطلاع رسانی، بسیج و تبلیغ. تحلیل محتوای دیدگاه های امام خمینی در خصوص رسانه ملی، هنجارهای یازده گانه ای را به دست می دهد که وظایف اصلی صدا و سیما و سایر رسانه های جمعی را تبیین می نماید. این پژوهش می تواند گامی در جهت ارائه نظریه هنجاری رسانه های جمهوری اسلامی تلقی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p747410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!