بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد فرهنگیان شهر رشت نسبت به تنظیم خانواده و روش های پیشگیری از حاملگی

چکیده:
مقدمه

تنظیم خانواده به عنوان راهکاری برای مقابله با افزایش جمعیت از سوی اکثر کشورها پذیرفته شده است. یکی از مهمترین عوامل موفقیت برنامه‌های تنظیم خانواده یافتن الگوی منطقه‌ای مناسب برای آموزش اهداف آن است. این موضوع زمانی میسر می‌شود که شناخت کافی از آگاهی، نگرش و عملکرد گروه های مختلف اجتماعی هر منطقه وجود داشته باشد.

هدف

بررسی آگاهی ، نگرش و عملکرد فرهنگیان شهر رشت نسبت به تنظیم خانواده و روش‌های پیشگیری از حاملگی.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر از نوع مقطعی‌ بوده و روی معلمان مقاطع مختلف در سال تحصیلی 81-80 انجام گرفت. نمونه‌گیری به صورت تصادفی، و حجم نمونه 544 نفر(137 مرد و 366 زن) بود. داده‌ها بوسیله پرسشنامه‌ای که توسط معلمان تکمیل می‌شد، به دست آمد. در مجموع 503 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

نتایج

محدوده سنی افراد مورد مطالعه 55-25 سال (متوسط 4/38 سال) بود. متوسط سن زمان ازدواج 1/24 سال باانحراف معیار 7/3± و متوسط تعداد فرزندان94/1 با انحراف معیار 94/0± بود. 5/57% از شرکت کنندگان دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر بودند. 1/44% از پژوهش شوندگان پزشک و پرسنل بهداشتی را مهمترین منبع کسب اطلاعات خود در مورد پیشگیری از حاملگی بر شمردند. متوسط نمرهآگاهی 21/4 از 10 بود و 8/62% از نظر آگاهی در گروه متوسط قرار گرفتند. بین سن وآگاهی افراد رابطه معنی‌داری وجود داشت (000/0P<) . متوسط نمرهنگرش 73/3 از محدوده 12تا 12- بود و 3/83% افراد در گروه با نگرش مثبت قرار گرفتند. بین تعداد فرزندان و نگرش این افراد ارتباط معنی‌داری دیده می‌شد (005/0P<). شایعترین روش مورد استفاده پژوهش شوندگان برای پیشگیری از حاملگی مقاربت منقطع (7/19%) بود. 7/42% افراد عنوان کردند که حداقل یک بار بدون برنامه‌ریزی قبلی صاحب فرزند شده‌اند.

نتیجه‌گیری

آنچه در این پژوهش ارایه شد نشان دهنده نگرش مثبت افراد پژوهش شونده نسبت به لزوم تنظیم خانواده و پیشگیری از حاملگی‌های ناخواسته بود. ولی به علت پایین بودن سطح آگاهی نسبت به روش‌های پیشگیری از حاملگی، میزان حاملگی‌های بدون برنامه‌ریزی بالا بود که نشانگر عملکرد ضعیف پژوهش شوندگان در این زمینه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p752266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!