مقایسه تطبیقی اقتصادی و زیست محیطی برق هسته ای و فسیلی در ایران

چکیده:
رشد و توسعه اقتصادی و بهبود سطح زندگی مردم امروز جهان رابطه مستقیمی با انرژی و منابع تامین آن دارد. این تحقیق به دو علت انجام گرفته است اول آن که سوخت های فسیلی در حال اتمام است و دوم آن که آلاینده های ناشی از تولید انرژی از سوخت های فسیلی حیات بشری را به مخاطره انداخته است. هم اکنون منبع انرژی جدید مطرح در دنیا سوخت هسته ای می باشد و 430 نیروگاه در کشور های مختلف احداث گردیده و در بعضی کشور ها مانند فرانسه 75% تولید برق را سوخت هسته ای تشکیل می دهد. هدف اصلی این تحقیق، مقایسه تطبیقی اقتصادی و زیست محیطی برق هسته ای و فسیلی در ایران می باشد. بدین منظور نیروگاه شهید رجایی قزوین با ظرفیت کل 1000 مگاوات و همچنین یک راکتور آب سبک از نوع PWR مشابه با رآکتور بوشهر انتخاب گردید و قیمت الکتریسیته تولیدی آن ها با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفت. برای محاسبه قیمت الکتریسیته تولید شده برق هسته ای از کد رایانه ای NRFCP نیزاستفاده شد.
نتایج این تحقیق نشانگر آن است که با احتساب نرخ بهره 10% برق هسته ای با برق فسیلی قابل رقابت است و از نظر محیط زیست در صورت ساخت یک نیروگاه 1000 مگاواتی هسته ای، سالانه از تولید 22000 تن 2CO، ‍164 تن مواد معلق، 18 تن 2SO، 7 تن اکسید نیتروژن جلوگیری می شود.
چنانچه هزینه های اجتماعی این آلاینده ها را نیز به ارقام قیمت یک کیلو وات ساعت برق تولید شده اضافه کنیم، سوخت هسته ای ارزان تر خواهد بود. تنها نکته مهم و حساس در نیروگاه هسته ای مسئله دورریزی و دفن مواد پسماند پرتوزای تولید شده می باشد و با توجه به این که در حال حاضر فن آوری های ایمن برای دفن درازمدت پسماندهای هسته ای در جهان وجود داشته و در حال پیشرفت است، در آینده مشکلی برای دفن پسماندهای هسته ای وجود نخواهد داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
493
لینک کوتاه:
magiran.com/p753267 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!