بررسی تغییرات درصد کربوهیدرات های محلول در آب در سه گونه Bromus Agropyron intermedium، tomentellus و Dactylis glomerata در سه مرحله

پیام:
چکیده:

به منظور بررسی تغییرات درصد کربوهیدراتهای محلول در آب در مراحل مختلف رشد فنولوژیکی، نمونه برداری از سه گونه Bromus tomentellus، Agropyron intermedium و Dactylis glomerata در حوزه آبخیز طالقان به صورت تصادفی انجام شد. از هر گونه گیاهی3 نمونه با 5 تکرار (برای هر نمونه 5 پایه قطع شد) در 3 مرحله فنولوژیکی (رشد رویشی، گلدهی و رشد کامل) برداشت شد که روش نمونه برداری تصادفی برای هر سه مرحله رویشی یکسان بود. درصد کربوهیدراتهای محلول نمونه ها پس از انتقال به آزمایشگاه با استفاده از طیف سنج مادون قرمز نزدیک (NIR) اندازه گیری شد. تجزیه واریانس داده ها به روش فاکتوریل انجام شد. نتایج نشان داد که اثرات اصلی و اثر متقابل گونه در مراحل فنولوژیکی در سطح احتمال یک درصد معنی دار بود. در هر سه گونه با پیشرفت مراحل رشد، درصد کربوهیدرات های محلول در آب افزایش یافت. نتایج نشان داد که کیفیت علوفه گونه های مختلف از لحاظ درصد کربوهیدرات های محلول با یکدیگر در سطح 5 درصد از تفاوت معنی داری برخوردار بود و میانگین کل درصد کربوهیدراتهای محلول در آب در سه، گونه A. intermedium، D. glomerata و B. tomentellus به ترتیب 8/13، 4/9 و 2/8 درصد بود. روند تغییرات درصد کربوهیدارتهای محلول در آب با ادامه رشد گیاه در گونه های A. intermedium و D. glomerata افزایشی بود ولی در گونه B. tomentellus بیشترین درصد کربوهیدراتهای محلول در مرحله رویشی مشاهده شد. همچنین بیشترین درصد کربوهیدراتهای محلول با 4/17 درصد متعلق به گونه A. intermedium در مرحله رشد کامل گیاه بدست آمد که ارزش این گونه را برای چرای دیررس نشان می دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
121
لینک کوتاه:
magiran.com/p754269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!