تشخیص سریع اسپور عامل سیاه زخم به روش مولکولی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
باسیلوس آنتراسیس باکتری اسپور دار، گرم مثبت، هوازی و عامل بیماری سیاه زخم است. در سال های اخیر از این باکتری در حملات بیوتروریستی استفاده شده است. اسپور باسیلوس آنتراسیس نسبت به عوامل فیزیکی و شیمیایی بسیار مقاوم می باشد. برای تشخیص سریع اسپور این باکتری به روش های مولکولی، به اسنخراج ژنوم با شکستن اسپور نیاز می باشد. هدف از این مطالعه تشخیص سریع مولکولی D NA باسیلوس آنتراسیس به روشMultiplex PCR با شکستن سریع اسپور به روش فیزیکی در زمان بسیار کوتاه و بدون استخراج ژنوم است.
روش بررسی
اسپورباکتری غیر بیماریزای سیاه زخم یا سویه استرن (سویه واکسن باسیلوس آنتراسیس) توسط سیستم (BioSpec Products، In.) Mini Bead Beater-8 با استفاده از بید های 0.1 میلی متری در 5000 دور در دقیقه شکسته و استخراج شد. تشخیص به روش PCR Multiplex با استفاده از 3 جفت پرایمر صورت گرفت. PCR سه قطعه DNA با اندازه های مورد انتظار را تولید نمود که در ژل آگاروز الکتروفورز آنالیز شد. جهت تعیین حد تشخیص و اختصاصیت از رقت های مختلف اسپور به روش CFU/ml و باکتری های دیگر همین جنس نیز استفاده گردید.
یافته ها
اسپورهای باسیلوس آنتراسیس در عرض سه دقیقه شکست شد. با استفاده از پرایمرهای اختصاصی و Multiplex PCR، محصولات به دست آمده شامل سه قطعه (1083bp، 385bp، 164bp) در ژل آگارز 2 درصد آنالیز شد. با استفاده از آنزیم برش دهنده Hind IIIمحصول (1083bp) تایید گردید. حد تشخیص بر اساس روش CFU/ml، رقت 1.512 از سوسپانسیون با 7680/ml یا 7 اسپور در میلی لیتر اسپور معین شد.
نتیجه گیری
نتایج بهینه سازی نشان داد شکستن به روش فیزیکی با استفاده از ذرات شیشه و دستگاه Bead Mill Homogenization از سرعت لازم برخوردار می باشد. بعد از شکست در مدت 3 دقیقه، نیازی به استخراجDNA نیست. با این روش، ما توانستیم به طور سریع، اختصاصی و با حساسیت بالا اسپور باکتری باسیلوس آنتراسیس را در نمونه ها تشخیص دهیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p761912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!