مقایس کارایی فیلترهای پیش ذخیره ای و پس ذخیره ای جداکننده گلبول های سفید در بیماران تالاسمی وابسته به خون

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

گلبولهای سفید موجود در محصولات خونی مسئول ایجاد عوارض متعددی در گیرندهای خون می باشند. از جمله این عوارض واکنش های تب زا، واکنش شدید پلاکتی در اثر آلو ایمیونیزاسیون و انتقال ویروس های داخل سلولی بخصوص سیتومگالو ویروس است. پیشرفت بیوتکنولوژی باعث تولید و تکامل فیلترهایی شده است که قادرند گلبول های سفید باقی مانده درمحصول خونی را تا زیر سطح آستان? مورد نیاز برای ایجاد عوارض مذکورجداسازی کنند. مطالعه حاضر با هدف تعیین کارائی دو نوع فیلتر پیش ذخیره ای و پس ذخیره ای در جدا کردن گلبولهای سفید موجود درفرآورده های خونی انجام شده است.

روش کار

در این مطالعه تجربی140 فیلتر مورد استفاده برای بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور مراجعه کننده به درمانگاه هماتولوژی کودکان بیمارستان بعثت همدان در سال1387 بررسی شدند. این بیماران در 2 گروه جداگانه تحت ترانسفوزیون با گلبول های قرمز فیلتر شده بافیلتر های پیش ذخیره ای و پس ذخیره ای جداکننده گلبولهای سفید قرار گرفتند. راندمان عددی دو نوع فیلتر با استفاده از دستگاه سلول شمار 5part. diff.Sys max تعیین گردید. علاوه بر این، عوارض ناشی از انتقال خون شامل تب، لرز، افت فشار خون، کهیر، ویزینگ، فلاشینگ نیز در هر 2 گروه مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. داده های مطالعه تحت برنامه ویرایش پانزدهم SPSS و با استفاده از آزمون های آماری Chi-squrو Independent t-test تجزیه و تحلیل آماری گردید و سطح معنی دار با این آزمون ها کمتر از 05/0در نظر گرفته شد.

نتایج

راندمان بدست آمده در مورد فیلترهای پیش ذخیره ای 69/0±7/99 درصد و در مورد فیلتر های پس ذخیره ای 47/12±74/92 درصد بود، که تفاوت معنی داری را بین آنها نشان می دهد (000/0=P). عوارضی نظیر تب، لرز، کهیر و فلاشینگ در هیچیک از بیماران دو گروه گزارش نگردید، لکن عارضه افت فشار خون در 14 بیمار از هر یک از دو گروه تحت مطالعه دیده شد که از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشتند(1=P). حداکثر گلبولهای سفید باقی مانده در خون فیلتر شده در گروه پیش ذخیره ای20 سلول، ودر گروه پس ذخیره ای 524 سلول در هرمیکرو لیتربود.
نتیجه نهایی : تفاوت قابل توجه انحراف معیار در راندمان این دو نوع فیلتر نشان می دهد روش پیش ذخیره ای از نظر جداسازی گلبولهای سفید بر روش پس ذخیره ای ارجحیت دارد واستفاده از فیلتر های پس ذخیره ای برای جدا سازی گلبولهای سفید قابل اعتماد نمی باشد

زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p766896 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!