سینمای ناتمام کیارستمی و بازتاب های پسامدرن آن
نویسنده:
چکیده:
سینمای کیارستمی، به مثابه نمونه بارزی از ظرفیت جهانی شدن فرهنگ نمایشی ایران و با تاکید خاص بر نقش مشارکت تماشاگران در فرایند معناسازی فیلم، تاملاتی پسامدرن را برمی انگیزد. برخی ازمهم ترین وجوه خاص این نوع سینمای نیمه-برساخته عبارتند از: سبک خود-بازتابنده، بعدنمایی های نمودارگونه، روایت های بینا بین و کمینه گرایی فردی. ارزشمندترین دستاورد پسامدرن این نوع سینما، برجسته سازی فرایند معناسازی در حین تجربه بی واسطه فیلم است. به علاوه، نماهای نزدیک فیلم های اخیر او، واحدهای معناساز مستقلی هستند که به نحوی فزاینده عامل تکثیر و تولید بی وقفه احساس و عاطفه ای شرقی است. از این حیث، سبک خلاقانه کیارستمی قابل تفسیر و تطبیق با برخی از مهم ترین آرای متفکران سینمای پسامدرن نظیر ژیل دلوز است. فیلم های اخیر او، در حقیقت، با بهره گیری از جلوه هایی واقعگرا وعناصری بومی، روایتگر میکرو درام های نوینی است که در بینا بین شکاف میان نماهای نزدیک و دریافت فعال مخاطبان خود شکل می گیرد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
23 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p767876
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!