بررسی وضعیت تحصیلی، اقتصادی و اجتماعی فرزندان شاهد در مقایسه با فرزندان غیر شاهد شهرستان ارومیه در سال 1379

چکیده:
مقدمه
بسیاری از روانشناسان معتقدند، ریشه مشکلات، در محرومیت و رنج های حاصل از آن است. محرومیت از وجود والدین، کودک را در معرض دشواری های فراوان قرار می دهد. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت تحصیلی، اقتصادی و اجتماعی فرزندان شاهد در مقایسه با فرزندان غیر شاهد شهرستان ارومیه انجام گرفته است.
مواد و روش ها
این پژوهش یک بررسی توصیفی- تحلیلی از نوع گذشته نگر است. نمونه های مورد بررسی به صورت مبتنی بر هدف از جامعه پژوهش شاغل به تحصیل در شهرستان ارومیه در سال 1379 انتخاب ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه تنظیمی توسط گروه تحقیق است. این پژوهش جمعا بر روی 534 نفر از شاغلان به تحصیل در مقطع راهنمائی، دبیرستان و دانشگاه (راهنمایی و دبیرستان از هر گروه 120 نفر و در دانشگاه از هر گروه 27 نفر) انجام گردیده است.
یافته ها
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری در مقطع راهنمایی نشان می دهد که گروه گواه از نظر تحصیلی در وضعیت بهتری است، از نظر اقتصادی و اجتماعی، دو گروه با یکدیگر تفاوت معنی دار آماری نشان ندادند. در مقطع دبیرستان فقط در ترم دوم سال دوم گروه مورد، وضعیت بهتری داشت از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز، گروه مورد از وضع بهتری نسبت به گروه گواه برخوردار بود.
در مقطه دانشگاه، دو گروه مورد و گواه از نظر تحصیلی با یکدیگر تفاوت معنی دار نداشتند، از نظر اقتصادی، اجتماعی نیز فقط در تعداد اتاق های موجود در منزل و امکانات رفاهی گروه گواه از شرایط بهتری برخوردار بود، دو گروه در بقیه موارد مشابه هم بودند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج تحقیق به نظر می رسد که فرزندان شاهد در سطح ابتدائی، دبیرستان و دانشگاه از نظر میانگین و انحراف معیار نمرات با همدیگر تفاوت معنی داری نداشتند و فقط در سطح راهنمایی این تفاوت معنی دار بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p768793 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!