مقایسه اثر دو داروی سلکوکسیب و پردنیزولون در مهار درد پس از جراحی پریودنتال

پیام:
چکیده:
درآمد: سلکوکسیب یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) از گروه داروهای کوکسیب، به جهت مهار انتخابی ایزوآنزیم های سیکلواکسیژناز 2 (Cox2) از آسیب های جانبی کمتری نسبت به NSAID های معمول برخوردار است. از سوی دیگر بررسی هایی ناچیز در زمینه ی کورتیکوستروئیدها برای تسکین درد پس از جراحی های پریودنتال انجام گرفته است.
هدف
هدف از این بررسی، مقایسه ی اثربخشی سلکوکسیب و پردنیزولون در پیشگیری و مهار درد پس از جراحی فلپ پریودنتال بود.
مواد و
روش
این بررسی به گونه ی کارآزمایی بالینی دوسوکور، ضربدری، تصادفی و مهار شده با دارونما (Placebo-control) انجام شد. در این بررسی، شمار بیست بیمار بزرگسال از مراجعین به درمانگاه خصوصی، مبتلا به پریودنتیت مزمن ژنرالیزه متوسط تا پیشرفته شرکت نمودند.
همه ی بیماران نیاز به جراحی فلپ موکوپریوستئال همراه جراحی محدود استخوان در حداقل سه کوادران داشتند. هر کوادران به گونه ی تصادفی انتخاب شد، تا یک برنامه ی دارویی متفاوت را در هر جراحی برای مهار درد پس از عمل دریافت نماید. شدت درد طی هشت ساعت نخست و نیز روز پس از جراحی توسط دو مقیاس بصری (VAS) و گفتاری (VRS-5) سنجش درد اندازه گیری و ثبت گردید. داده ها به کمک آزمون های آماری فریدمن، همبستگی اسپیرمن (Spearman rank correlation)، آنالیز واریانس یکطرفه و توکی واکاوی شدند.
یافته ها
بین دو روش اندازه گیری درد VAS و VRS-5 همبستگی معنادار آماری وجود داشت (001/0 p < و 9/0 = r). با مقیاس VAS و VRS-5، بین سه داروی مصرفی در میانگین نمره ی درد اختلاف معنادار آماری مشاهده شد (بیشترین میزان p به ترتیب: 03/0 و 01/0). میانگین درد با مصرف پردنیزولون و سلکوکسیب نسبت به دارونما در همه ی ساعت ها کمتر بود، همچنین بامصرف سلکوکسیب بیماران میزان درد کمتری را در تمام مقاطع اندازه گیری نسبت به پردنیزولون گزارش نمودند. میان میانگین شماردفعات مصرف داروی کمکی، درهمراهی با پردنیزولون، سلکوکسیب، و دارونما، اختلاف معنادار آماری وجود داشته (001/0 p <) و در مقایسه دوتایی، این تفاوت تنها بین سلکوکسیب و دارونما مشاهده شد (001/0 p <).
نتیجه گیری
نتایج این بررسی بیان کننده ی اثر مثبت هر دو داروی سلکوکسیب و پردنیزولون در پیشگیری و کاهش درد پس از جراحی فلپ پریودنتال به همراه تصحیح محدود استخوان است. گر چه طی هشت ساعت نخست پس از جراحی سلکوکسیب از نظر استمرار و مدت زمان کاهش درد نسبت به پردنیزولون و دارونما موثرتر عمل نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p770358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!