بررسی ارتباط ویژگی های اکلوژن دندان شیری با تنفس دهانی در کودکان پیش دبستانی شهر تبریز، بهار 86

پیام:
چکیده:
مقدمه
در اتیولوژی مال اکلوژن، مشارکت عوامل ژنتیک و محیطی مطرح می باشد. اختلالات تنفسی و کاهش جریان هوا در نازوفارنکس به عنوان یکی از عوامل اتیولوژیک مال اکلوژن ها مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های اکلوژن کودکان پیش دبستانی دارای مشکل تنفس دهانی در شهر تبریز می باشد.
در اکثر موارد، تومور به صورت یک تورم یا توده بدون درد همراه لقی دندان های مجاور تظاهر پیدا می کند. تشخیص نهایی این ضایعه بر اساس یافته های بافت/ آسیب شناسی است.
مواد و روش ها
پژوهش صورت گرفته از نوع توصیفی، تحلیلی و مقطعی بود. طی پژوهش تعداد 64 نفر از کودکان پیش دبستانی مناطق پنج گانه شهر تبریز در دو گروه مورد و شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. قالب گیری از نمونه ها به عمل آمد و کست های حاصل از قالب گیری مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده از کست ها و معاینه بالینی شامل فرم قوس، تقارن، عرض بین مولر و کانین، اورجت و اوربایت، میدلاین، رابطه مولری، وجود کراس بایت خلفی و کراودینگ جمع آوری شد و توسط نرم‎افزار SPSS مورد ارزیابی و آنالیز قرار گرفت.
یافته ها
با وجود آنکه شواهدی از افزایش مال اکلوژن در گروه مورد مشاهده شد، هیچکدام از شاخص های اکلوژنی مورد بررسی در دو گروه مورد و شاهد دارای تفاوت معنی دار آماری نبودند.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد تاثیر تنفس از راه دهان بر ویژگی های اکلوژنی در سنین کودکی قابل ملاحظه نمی باشد. با توجه به نتایج مشابه و متناقض سایر پژوهش ها پیش بینی می شود که مدت و شدت انسداد بینی یا راه هوایی در ایجاد مال اکلوژن تاثیر داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
86
لینک کوتاه:
magiran.com/p772787 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!