بررسی فراوانی زایده استیلوئید طویل شده و سندرم ایگل در رادیوگرافی پانورامیک بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندان پزشکی گیلان (86 - 1385)

پیام:
چکیده:
مقدمه
زایده استیلوئید دارای طول متوسط 20 تا 30 میلی متر است و لیگامان های متصل به آن قابلیت معدنی شدن را دارا است. هدف از این پژوهش تعیین فراوانی زایده استیلوئید طویل شده (ESP) و سندرم ایگل در رادیوگرافی پانورامیک بوده است.
مواد و روش ها
در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 618 رادیوگرافی پانورامیک متعلق به 387 زن و 231 مرد در محدوده سنی 75-11 سال انتخاب شد و طول متوسط زایده استیلوئید با خط کش مخصوص دستگاه اندازه گیری شد. طول برابر یا بیش از 30 میلی متر به عنوان زایده طویل شده در نظر گرفته شد. اطلاعات دیگر شامل سمت ابتلا، شکل استخوانی شدن، تاریخچه ترومای گردنی و وجود علایم سندرومی برای هر فرد مشخص گردید. داده های حاصل با آزمون های 2χ و tمستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
طول متوسط زایده استیلوئید در زنان 82/26میلی متر و در مردان 95/28 میلی متر و شیوع ESP 4/36 درصد گزارش شد (مردان 44 درصد و زنان 56 درصد). فراوانی ESP با افزایش سن افزایش نشان داد. درگیری دو طرفه بیش از یک طرفه و شکل I استخوانی شدن (elongated) شایع ترین حالت بود. فراوانی سندرم ایگل (ESP همراه با علایم و سابقه تروما به گردن)، 2/1 درصد و شایع ترین علامت همراه با آن درد حین بلع بود.
نتیجه گیری
در این پژوهش سندرم ایگل شیوع کمی داشت. توصیه می شود دندان پزشکان در صورت برخورد با بیماران با شکایت از دردهای فکی صورتی مزمن، زایده استیلوئید طویل شده را مد نظر داشته باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
108
لینک کوتاه:
magiran.com/p772790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!