تحلیل هزینه های تولید اطلاعات در سیستم مراقبت بهداشتی شهرستان البرز

پیام:
چکیده:
مقدمه
تحلیل اقتصاد اطلاعات به جهت ایجاد بینشی مناسب در مورد پویایی اطلاعات، لزوم اتخاذ تصمیم مبتنی بر مستندات و بهبود فرآیند سیاستگذاری در سیستم های شبکه ای اهمیت فراوان دارد.
هدف
تعیین هزینه های تولید اطلاعات در خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی و درمانی روستایی و مرکز بهداشت شهرستان البرز در شش ماهه ی اول سال 1387.
مواد و روش ها
در این پژوهش مقطعی جامعه پژوهش شامل مرکز بهداشت شهرستان البرز، سه مرکز بهداشتی روستایی و 8 خانه بهداشت تابعه بودند که به صورت سرشماری بررسی شدند. داده های اطلاعاتی(داده هایی که در روند جمع آوری، ثبت، پردازش و انتقال اطلاعات در دفاتر و فرم های مخصوص ثبت و ارسال می شود) با استفاده از چک لیست، و فرم های اطلاعاتی گردآوری شد و با روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت هزینه ی فرآیند تولید اطلاعات در سیستم بهداشتی به تفکیک فعالیت محاسبه شد.
نتایج
میانگین هزینه ی تولید واحد فعالیت اطلاعاتی از محل کل هزینه های عملیاتی در خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی روستایی و مرکز بهداشت شهرستان مورد مطالعه به ترتیب: 6846، 24665و 33652ریال به ازای هر فعالیت اطلاعاتی بدست آمد. هزینه های تولید اطلاعات در خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی روستایی و مرکز بهداشت شهرستان به ترتیب:85/45، 73/24 و 12/4 درصد هزینه های عملیاتی مربوطه و درکل سیستم مراقبت بهداشتی 85/15 درصد از کل هزینه های عملیاتی را شامل می شد. 61/70 درصد هزینه ها به منابع انسانی، 29/3 و 08/2 درصد به ترتیب به مواد مصرفی عمومی و اختصاصی، 04/17 درصد به استهلاک و نگهداری تجهیزات و ساختمان و 09/8 درصد به هزینه های انرژی و عمومی اختصاص داشت.
نتیجه گیری
با توجه به هزینه بر بودن تولید اطلاعات در سیستم بهداشتی- درمانی، لزوم استفاده از اطلاعات و غربالگری صحیح برای اتخاذ تصمیم های مبتنی بر شواهد اهمیت بیشتری پیدا می کند لذا مدیران و سیاستگذاران بهداشتی باید برای پیاده کردن نظام مدیریت اطلاعات علمی و استاندارد و نیز آموزش کارشناسان اطلاعاتی برای منظور آشنایی با روند بهینه تولید و انتقال اطلاعات با حداقل هزینه ممکن تلاش بیشتری نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p772977 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!