ارتباط چاقی مرکزی به عنوان عامل پیشگویی کننده ی پر فشاری و اختلال چربی خون: مطالعه ی قند و لیپید تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
عوامل خطرساز ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی در سراسر دنیا رو به افزایش است. داده های تن سنجی به عنوان پیشگویی کننده ی عوامل خطرساز چنین بیماری هایی در نظر گرفته می شوند. اما در ایران اطلاعات دقیقی در این زمینه در دسترس نیست.
هدف
تعیین شیوع فشار خون بالا و اختلال چربی خون در طی زمان در جمعیت شهر تهران و هم چنین مشخص نمودن این مساله که آیا نمایه ی توده ی بدن ((BMI یا دور کمر به دور باسن (WHR) به عنوان شاخص های چاقی منتشر و مرکزی، پیش گویی کننده های قابل اطمینانی برای این عوامل خطر هستند یا خیر.
مواد و روش ها
در این مطالعه 2729 نفر، از ابتدا و انتهای فاز دوم مطالعه ی آینده نگر قند و لیپید تهران (TLGS) مورد بررسی قرار گرفتند. در هر فاز، BMI، WHR، فشار خون، و چربی های سرم بر اساس روش های استاندارد اندازه گیری شدند. اطلاعات اجتماعی- جمعیت شناسی با استفاده از پرسشنامه های پیش آزمونی به دست آمد. توسط نرم افزار SPSS، شیوع فشار خون بالا، اختلال چربی های خون، چاقی مرکزی و منتشر در جمعیت مورد مطالعه تعیین شد. پس از همسان سازی و حذف عوامل مداخله گر، ارتباط بین متغیرها با استفاده از آزمون مجذور خی و رگرسیون لجستیک ارزیابی شد. میزان خطر (OR) همسان شده بر اساس جنس و فاصله ی اطمینان 95% به منظور آزمودن توان ارتباط ها استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه افزایش قابل توجه شیوع چاقی منتشر/مرکزی، و کاهش شیوع فشار خون بالا و اختلال چربی های خون مشاهده شد. شاخص BMI به طور معنی داری با فشار خون بالا و همه ی انواع چربی های خون ارتباط داشت. با این وجود، ارتباط معنی دار WHR تنها با افزایش تری گلیسریدها و HDL-C پایین همراه بود.
نتیجه گیری
به طور کلی یافته های حاصل از این پژوهش نشان دادند که شاخص اضافه وزن، چاقی و BMI پیشگویی کننده ی مهمی برای فشار خون بالا و اختلال چربی خون در جمعیت بزرگسال شهر تهران می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 259
لینک کوتاه:
magiran.com/p773607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!