شیوع آلرژی به کپک های معلق در هوا در بیماران مبتلا به آسم کمتر از 18 سال شهر سمنان

پیام:
چکیده:
مقدمه
آسم یک بیماری التهابی مزمن مجاری هوایی است که از نظر بالینی به صورت حملات تنگی نفس، سرفه و خس خس بروز می کند. درآسم آلرژیک که معمولا در دوران کودکی شروع می شود، سابقه فردی یا خانوادگی بیماری های آلرژیک اغلب مثبت است. کپک ها از شایع ترین محرک های آسم و رینیت آلرژیک می باشند. در بیست سال اخیر 30 درصد به جمعیت آسم ناشی از کپک های معلق هوایی افزوده شده است.
روش
در این مطالعه مقطعی بیماران کمتر از 18 سال با علائم آسم مراجعه کننده به کلینیک آلرژی شهر سمنان در سال 87-1386 از نظر میزان شیوع حساسیت به کپک های معلق در هوا مورد ارزیابی قرار گرفتند واز طریق تست خراش جلدی وجود حساسیت به کپک های شایع (کلادوسپوریوم، آلترناریا، پنی سیلیوم، آسپرژیلوس، موکور) ارزیابی شد.
یافته ها
از220 بیمار مورد بررسی، 35% (با فاصله اطمینان 95%: 3/41-7/28%) حداقل به یکی ازکپک ها حساسیت نشان دادند. شیوع آلترناریا 5/14%، آسپرژیلوس 7/12%، کلادوسپوریوم 2/13%، پنی سیلیوم 7/12% و موکور 7/2% بود. ارتباط معنی داری بین حساسیت به کپک ها با افزایش درجه آسم (05/0>P) و افزایش تعداد دفعات بستری در بیمارستان (05/0>P) وجود داشت، اما حساسیت به کپک ها با سن، جنس، سابقه فردی و خانوادگی آتوپی و مدت ابتلا به آسم ارتباط معنی دار نداشت. هم چنین بین شدت آسم و تعداد دفعات بستری با تعداد کپک های حساسیت زا همبستگی معنی دار وجود داشت (05/0 >P).
نتیجه گیری
با توجه به این که آسم شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی است و با در نظر داشتن این نکته که کپک ها از جمله محرک های شایع ایجاد و پیشرفت آسم می باشند می توان با شناسایی آنها و ارائه توصیه های لازم به بیماران گامی مهم در کنترل و پیشگیری بیماری برداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
328
لینک کوتاه:
magiran.com/p779139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!