مشکلات سلامت در آزادگان

پیام:
چکیده:
مقدمه
حدود 40000 نفر از ایرانیان در طول 8 جنگ عراق - ایران به اسارت گرفته شدند. وضعیت محیط فیزیکی و شرایط نا مطلوب زندان ها و طول مدت اسارت با بروز مشکلات فیزیکی و روانی در اسیران جنگی همراه بوده است. هدف از انجام این مطالعه تعیین و الویت بندی مشکلات سلامت آزادگان بود.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع کیفی(Qualitative study) و به صورت مصاحبه گروهی (Focus group discussion) انجام شد. ده نفر از آزادگانی که سابقه اسارت داشته و با مشکلات سلامت آشنایی بیشتری داشتند و دارای تحصیلات در رشته پزشکی و روانشناسی بودند انتخاب شدند. این بررسی در هفت جلسه برگزار شد. اعضای گروه مشکلات مهم پیش روی آزادگان در زمینه سلامت را به صورت بارش افکار بیان کردند. سپس مشکلات بیان شده دسته بندی و خلاصه شدند. اعضای گروه به لیست مشکلات بر اساس شاخص های الویت بندی بین 1 تا 10 امتیاز دادند. جهت تعیین مهمترین مشکل سلامت آزادگان، امتیازات داده شده به هر مشکل توسط شرکت کنندگان در تمامی فرم ها با هم جمع شده و بالاترین امتیاز به منزله مهمترین مشکل سلامت آزادگان درنظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین سنی افراد گروه مورد مطالعه 45.5سال با طیف سنی 41 تا 57 بود. کمترین مدت اسارت 30 ماه و بیشترین مدت اسارت 100 ماه بود. مهمترین مشکلات سلامت آزادگان که از بالاترین امتیاز برخوردار بودند به ترتیب شامل: اختلال افسردگی پس از سانحه، پوسیدگی دندان، افسردگی، اضطراب و بیماری های استخوان و مفاصل بود.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد که مشکلات روانپزشکی و دهان و دندان از مهمترین مشکلات سلامت از نظر گروه شرکت کننده در مطالعه بوده است. به منظور تایید یافته های این پژوهش ضروری است مطالعه ای کمی با حجم نمونه بالا طراحی و اجرا شود تا نوع و شدت مشکلات سلامت آزادگان به طور دقیق بررسی و در صورت نیاز برنامه ریزی های لازم اتخاذ شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p779789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!